Onderzoek naar inzet social media in corporate branding

Onderzoek naar inzet social  media in corporate branding
  • Online
  • 7 feb 2018 @ 14:34
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSocial media

Wat zijn de belangrijke overwegingen die bedrijven in acht moeten nemen bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media-architectuur? Onderzoeker Theo Araujo geeft het antwoord op deze vraag in zijn onderzoeksverslag ‘Corporate branding and consumers on social media’.

Verder analyseert de Assistant Professor Corporate Communicatie aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) de antwoorden op de vraag hoe technologie en veranderingen in het medialandschap de relatie tussen bedrijven en consumenten beïnvloedt? Zijn SWOCC-publicatie geeft maar liefst 75 aanbevelingen voor het opzetten van een social media strategie met de corporate brand in gedachten. Gebaseerd op analyses over het social media gedrag van consumenten en bedrijven, wordt antwoord gegeven op de vraag: welke beslissingen dienen bedrijven te nemen bij het opzetten (of heroverwegen) van hun social media activiteiten om het corporate merk optimaal te benutten? Enkele van deze aanbevelingen worden hieronder alvast prijsgegeven.

1. Zorg dat de social media-architectuur de corporate brandingstrategie weerspiegelt door corporate- en productmerk accounts aan te maken.
2. Zorg dat je contentstrategie consistent is. Stel vast of er accounts voor specifieke onderwerpen nodig zijn, met name voor onderwerpen die mogelijk alleen interessant zijn voor zeer specifieke doelgroepen.
3. Zorg voor voldoende duidelijkheid voor medewerkers en merkambassadeurs over hoe ze zichzelf het beste kunnen positioneren in de context van het corporate- of productmerk. Zo voorkom je mogelijke verwarring bij de consument.
4. Zorg dat je het social media beleid en de contentstrategie afstemt op de verwachtingen en ervaringen van de consument. Nieuws en informatie lijken bijvoorbeeld effectiever te zijn op Twitter, terwijl sociale interactie meer gerelateerd is aan Facebook.

Het complete onderzoeksverslag van Araujo, getiteld ‘Corporate branding and consumers on social media’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken