Nederlandse bedrijfsleven laat kansen liggen op social media
- Online
- 20 mrt 2018 @ 11:02
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social mediaOnderzoek
- 20 mrt 2018 @ 11:02
- Redactie Online
De consument wil op social media de dialoog met het Nederlandse bedrijfsleven aangaan. Echter, deze roep om interactie bleef in 2017 bijna altijd onbeantwoord. Daarentegen zenden bedrijven zonder eerst te luisteren. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de eerste Dutch Engagement Benchmark.
Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd onder leiding van dr. Wim Elving, lector aan de Hanzehogeschool, onderzoeksbureau Newcom Research en reputatieadviesbureau MSL. Het gedrag op social media van 28 grote Nederlandse organisaties en hun volgers werd geanalyseerd. Daarnaast zijn 1.400 consumenten ondervraagd.
Klanten die een organisatie volgen of ‘liken’ op social media, blijken loyaler aan een merk dan degenen die dat niet doen. Toch blijkt een echte dialoog op social media bij de onderzochte bedrijven nog ver te zoeken. Bedrijven reageren doorgaans pas als iemand klaagt of een vraag stelt via social media. Bij een klacht is de kans op een reactie het grootst. Veelal zijn het de webcare afdelingen die zich hierover ontfermen. Bedrijven zetten social media bijna altijd in om klachten in de kiem te smoren. Ze laten de kans om zo consumenten aan zich te binden en hun reputatie te versterken en te verbeteren onbenut.
‘We hebben de mond vol over webcare, maar was dat maar zo. ‘Webcure’ dat is het niveau waarop bedrijven blijven hangen’, stelt Erik Martens, directeur van MSL. ‘Het gebrek aan interactie maakt een volwassen, wederkerige relatie haast onmogelijk. Bedrijven investeren in toenemende mate in adverteren op social media. Echter wie alleen blijft toeteren, gooit geld weg. Dat kan veel slimmer en resultaatgerichter. Dit vraagt wel een andere houding ten aanzien van het social mediabeleid en een andere organisatie. Richt een team op om echt in dialoog met volgers te gaan! Luister naar ze, neem ze serieus, anticipeer en reageer. Goed voor je reputatie en je business, en nog leuk ook.” Dr. Wim Elving, lector aan de Hanzehogeschool vult aan: ‘Onze verbonden wereld vraagt echt om een digitale stakeholder strategie. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat bedrijven hier flink kansen laten liggen.’
De video is hier te bekijken.
Over het onderzoek
De onderzoekers hebben 28 Nederlandse organisaties, waaronder Philips, KLM, NS, Randstad, CoolBlue, doorgelicht op hoe zij Twitter en Facebook inzetten. Dutch Engagement Benchmark deed tegelijkertijd een panelonderzoek onder bijna 1.400 Nederlandse consumenten. Het onderzoek bestond uit twee delen. Alle posts van de organisaties op Facebook en Twitter zijn van 1 januari tot 1 november 2017 geanalyseerd. Dit betrof in totaal meer dan 340.000 berichten en reacties op berichten.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- business
- Newcom Research
- dialoog
- MSL
- Wim Elving
- Erik Martens
- reputatie
- Dutch Engagement Benchmark
- webcure
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing