[Interview] Boatsters blijft concurrentie voor door slimme clicks en bricks strategie

[Interview] Boatsters blijft concurrentie voor  door slimme clicks en bricks strategie
  • Online
  • 25 apr 2018 @ 10:20
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceStrategie

Botenplatform Boatsters is verhuisd naar jachtenparadijs Mallorca. Gesprek met mede-oprichter Nick Gelevert over de groeistrategie in Mallorca en op de Middelandse Zee.

Het hoofdkantoor verhuist naar Mallorca. Per wanneer precies en waarom?   
Boatsters is per 1 april verhuisd naar Mallorca, vooral omdat er bijna geen boten werden verhuurd in Nederland zelf, maar alle verhuur plaatsvindt in de Middellandse Zee, Caribbean en Thailand. Daarnaast is Mallorca uitgegroeid tot de nummer 1 vertreklocatie voor superjachten sinds 2017 en heeft het Monaco en Cannes van de troon gestoten. Door hier te zitten, laat je de business meegroeien in de positieve groei van Mallorca binnen de jachtenindustrie. 

Hoeveel fte komt hier te werken?
Er komen 5 fte's te werken, waarvan een deel door heel Europa reist om langs belangrijke locaties te gaan in de Middellandse zee. Ook blijft er een deel van het team in Nederland en zal er veel heen en weer worden gereisd. De core zal zich echter gaan focussen op de groei in Mallorca en dus de Middenlandse zee.

Is er veel concurrentie in Mallorca en wat hebben jullie op hen voor? 
Qua concurrentie zijn er vooral heel veel lokale aanbieders aanwezig. Dit zijn kleinere charterpartijen die wij middels onze technologie heel gemakkelijk kunnen aansluiten. Met 15000 ligplaatsen is er dus in Mallorca ook heel veel aanbod. Het maakt het des te makkelijker om fysiek langs te gaan om alle partijen aan te sluiten in plaats van alles op afstand te doen in Amsterdam. Daarnaast zijn er een aantal concurrenten waaronder Fraser yachts, Northrop & Johnson als concurrent van Boatsters Black en partijen als Bavaria yachts als concurrent voor Boatsters zelf. Wat wij op hen voor hebben, is vooral de online aanwezigheid die we nu gaan combineren met de offline strategieen op Mallorca. Door een goed uitgedachte clicks and bricks strategie uit te oefenen gaan we boven de concurrentie uitstijgen in het Middellandse zeegebied. 

De focus komt ook te liggen op chartermanagement voor boot- en jachteigenaren, en daarnaast naar top level service voor huurders. Wat betekent dit precies?
Charter management is een onderdeel van het offline verhaal. We gaan er dus voor zorgen dat we boten aansluiten die echt exclusief van Boatsters zijn. Hierdoor moeten we alles omtrent de charter doen. Denk aan schoonmaak, onderhoud, sleuteloverdracht etcera. Dit zorgt er echter wel voor dat we de service die we leveren in eigen hand kunnen houden. Dus als de klant vraagt om bepaalde diensten aan boord, dan kunnen wij dit gemakkelijker leveren. Een haal en breng service opzetten of hele specifieke hapjes en drankjes aan boord regelen, gaat dan een stuk makkelijker. We zijn bezig om hiervoor een aantal zeer ervaren chartermanagers voor aan te nemen die al 20 jaar in de industrie zitten, om deze hoogwaardige service te garanderen. 

Op welke wijze communiceren jullie deze uitgebreidere propositie?
We zetten deze propositie omnichannel in via onze online kanalen, zoals Facebook en Instagram, maar kunnen via offline wegen ook middels de partnership met onder andere Lengers Yachts de potentiele jachteneigenaren bereiken die hun jacht of boot in Mallorca/Ibiza/Middenlandse zee als basis willen hebben, of als ze nog geen boot willen kopen, maar eerst willen huren.

Wat is de doelstelling voor 2018? 
Voor 2018 is één van de belangrijke doelstellingen dat we op Mallorca en Ibiza een grote, sterke eigen vloot hebben liggen die we exclusief kunnen gebruiken voor de verhuur. Wanneer dit een succes is, hebben we een formule om dit uit te rollen in meerdere locaties in het Middellandse zeegebied. Qua cijfers willen we dit jaar met 200 procent groeien ten opzichte van vorig jaar en op basis van deze EBITDA cijfers, het team daarop mee laten groeien en door te investeren in onze technologie. Het doel is om zowel op de aanbod en vraagkant te blijven groeien, om vervolgens het beschreven succesmodel op globale schaal verder uit te rollen.

Fotobijschrift: Oprichters van Boatsters Nick Gelevert (links) en Raoul Milhado

Lees hier het interview van vorig jaar met Gelevert en Milhado.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken