[Interview] 'Het gaat erom dat je echte relaties opbouwt met jouw Instagram-volgers'

[Interview] 'Het gaat erom dat je echte relaties opbouwt met jouw Instagram-volgers'
  • Online
  • 23 apr 2018 @ 10:40
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Amber van Leeuwen alias The Social Good Girl helpt merken om de juiste Instagrammarketingstrategie te ontwikkelen. De 28-jarige ondernemer begon haar eigen Instagrammarketingbureau een kleine 2 jaar geleden vanuit de liefde voor beeld in combinatie met online marketing.

Je was eerder Community Manager bij WakaWaka, daarna had je een eigen ontbijtblog. Waarom besloot je in 2016 om een gespecialiseerd bureau voor Instagrammarketing te starten?
Mijn vriend ging twee jaar geleden in Bangkok werken en toen besloot ik om te stoppen met mijn baan als community manager bij WakaWaka. Jezus, wat ga ik nu met mijn leven doen? Dat was wat ik toen dacht.
Maar al snel kwam het besef dat ik overal kan werken. Ik ben van huis uit online marketeer, en liefde voor beeld heb ik altijd gehad. Vanuit die combinatie ontstond bij mij het idee om mijn eigen Instagrammarketingbureau op te zetten. Dat deed 2 jaar geleden nog niemand. Mijn dienstverlening is overigens breder – door mijn training krijg je ook kennis van bijvoorbeeld email-marketing en Facebookmarketing – maar mijn focus ligt zeker op Instagram.

Voor welk sectoren is Instagrammarketing met name relevant?
Het is in principe voor alle sectoren relevant, dus zowel voor merken die zich begeven binnen B2C als B2B. Je moet uiteraard vooraf wel goed kijken waar je doelgroep zit en daar je contentstrategie op afstemmen. Ik ga uit van 10 aspecten waarbij de visuele strategie, tekst, engagement en groeistrategie essentieel zijn.
In zijn algemeenheid heb ik twee type klanten; de social media teams van corporates zoals Prenatal. En de kleinere onderneming die vaak onder te verdelen zijn in designers, webshopeigenaren en fotografen.

Wat is je verdienmodel?
Ik werk met fixed fees. Daarvoor kom ik dan een halve of een hele dag bij het bedrijf langs op kantoor waarin wij alle stappen doorlopen. Een van de zaken die ik altijd overbreng, is dat het niet gaat om kwantiteit, maar om kwaliteit. Je kunt beter 1.000 nieuwe volgers aan je binden die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je merk dan 100.000 mensen die maar matig geïnteresseerd zijn.
Mijn verdienmodel bestaat uit 3 onderdelen. Ik verkoop online trajecten (het Insta Groei en The Insta Playground), verzorg incompany Instagram-marketingtrainingen aan grotere social media teams bij corporates en ik word als spreker ingehuurd.

Kan je een voorbeeld geven van een succesvolle case waar je bij betrokken bent geweest?
Het is het marketingteam van Prenatal na mijn training bijvoorbeeld gelukt om het aantal likes te verhogen met 1000 plus een behoorlijke goede engagement met het merk.



Je gaf aan het begin van dit jaar het boek GRAMMIE uit. Wat was hier de reden van?
Ik houd zeker ook van print en het uitgeven van dit boek was een mooie manier om de verbinding tussen offline en online te maken. In mei ben ik spreker voor de Marie Claire masterclass in Het Tropenmuseum. Hierna vindt de uitreiking van Starters Award 2018 plaats. De  150 aanwezigen krijgen GRAMMIE mee in hun goodiebag.

Wat is je doelstelling voor 2018?
Ik ben dus net terug in Nederland en wil lekker doorknallen. Kantoorruimte heb ik al gevonden en ik heb ook al iemand aangenomen. Mijn doelstelling voor 2018 is om het Nederlands Instagramlandschap ‘echter’ te maken. Aan de ene kant geef ik veel Instagram-marketing trainingen om er voor te zorgen dat mijn klanten van hobbyen op Instagram naar conversie op Instagram gaan; meer leads, klanten en omzet. Aan de andere kant wil ik Instagrammers uitdagen om de ‘echte’ versie van zichzelf te laten zien online.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken