Mobiel.nl wil gids zijn in de telecomjungle

Mobiel.nl wil gids zijn in de telecomjungle
  • Online
  • 4 apr 2018 @ 12:23
  • 12434 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • Producten en dienstenCampagnesMobileInterview
  • 4 apr 2018 @ 12:23
  • 12434 x gelezen
  • Wout Maas

Mobiel.nl wil met de positionering ‘Wie slim kiest, kiest mobiel.nl’ zijn merkbekendheid verhogen. Daarnaast wil het veel meer datadriven worden, zijn diensten verbreden en servicelevel versterken. Gesprek met marketingmanager Maarten Roomer.

Wat is de aanleiding om te herpositioneren?

Om deze vraag goed te beantwoorden moet ik je iets meer vertellen over onze geschiedenis. In 2000 zijn wij begonnen als Studentmobiel. Met een duidelijke doelgroep en scherpe tarieven wisten wij in een sneltrein vaart veel klanten (studenten) aan ons te binden. Na 16 succesvolle jaren liepen wij tegen de beperking van onze naam op. Met de ambitie om door te groeien, andere klanten aan ons te binden, hebben we gekozen voor een re-branding. Zo is Mobiel.nl ontstaan. Na deze re-branding zijn wij eigenlijk doorgegaan op de oude voet. Slim en goed blijven investeren in onder andere IT en klantenservice, maar op merkgebied maakten wij geen duidelijke keuze gemaakt. Zo communiceerden wij in de media vooral met een bepaalde productcombinatie zonder goed uit te leggen wie wij zijn. Halverwege 2017 is besloten om hier verandering in aan te brengen. Ik zou het voor Mobiel.nl ook geen herpositionering willen noemen, maar gewoon de eerste positionering. Na een intensief traject aan de hand van strateeg Ariën Breunis van Brand Meester zijn we tot de volgende merkessentie gekomen; Slim zelf de juiste keuze maken. Waarbij wij ons zelf ten doel hebben gesteld om als onafhankelijke telecomwebshop de consument een platform te bieden waar hij/zij slim zelf zijn eigen keuze kan maken. Dit is dan ook de kernboodschap van onze aanstaande merkcampagne.

Welke doelstellingen hangen aan de nieuwe merkcampagne? Deze campagne hebben jullie dus zelf ontwikkeld of is hiervoor toch de samenwerking met een (creatief) bureau gezocht?
  

Na het bepalen van de merkpositionering zijn wij gestart met een bureaupitch. Aan het einde van de pitch kwam The Odd Shop uit Amsterdam voor ons als winnaar uit de strijd.
Samen met dit bureau zijn we het creatieve proces in gegaan en gekomen tot een sterke merkcampagne. Onze doelstelling voor dit jaar is het vergroten van onze naamsbekendheid. De eerste stap is in de mindset van de consument komen als het gaat om zijn telecom aankopen. Vandaar hopen we beweging te zien op gebied van gedrag (ze bezoeken de webshop) en performance (ze doen een aankoop). We zullen dit op de voet gaan volgen.

Wat is precies het verdienmodel van Mobiel.nl? En bestaat er anno 2018 nog wel genoeg behoefte aan een indirect saleskanaal voor telecom, je kunt immers zelf ook de moeite nemen om de website van de verschillende mobiele aanbieders te raadplegen en/of je te laten informeren in de winkel?

Wij verkopen de producten en diensten van onze partners, de providers en fabrikanten. Hiervoor ontvangen wij commissie.
Het aanbod van indirecte sales kanalen voor telecom diensten is de afgelopen jaren uitgedund. Er zijn minder (telecom) winkels in het straatbeeld en de verkoop verschuift richting online. Een algemene trend binnen retail. Wij geloven, zien dat ook terug in onze aantallen, dat een grote groep consumenten behoefte heeft aan een onafhankelijk aanbod en dienstverlening. De meerdere merken naast elkaar, geen wij-van-wc-eend geluid. Een complexe markt met eindeloos veel mogelijkheden, eenvoudig gepresenteerd aan de klant. Dat bieden wij aan.

Is het haalbaar om de nummer 1 in dit domein Belsimpel naar de kroon te steken, zo ja, wat is het plan van aanpak?

We hebben respect voor de ontwikkeling die onze concurrent heeft doorgemaakt, al zijn er ook duidelijk verschillen tussen de bedrijven. De manier waarop wij altijd focus hebben gehad op de dimensie mét-abonnement bijvoorbeeld versus losse toestellen. Of het feit dat we al sterk zijn voorgesorteerd op een markt waarin mobiele en vaste producten naar elkaar toegroeien. Maar de naamswijziging naar Mobiel.nl heeft tijd gekost. Al ben je dezelfde club als ervoor, toch hebben onszelf een beetje opnieuw moeten uitvinden. Dat was leerzaam maar tijdrovender dan gedacht. We zijn zeer ambitieus en zullen de strijd dus vol aangaan. Maar vooral: we moeten niet de hele tijd naar buiten kijken. De winst maken we door intern door te ontwikkelen op merk, techniek en onze mensen. Bovendien is een zeer groot deel van de markt juist ‘direct sales’ gericht, het zou zonde zijn om dat het uit oog te verliezen.

Nu kent Mobiel.nl nog twee fysieke vestigingen. Per wanneer wordt dit aantal uitgebreid en naar welke locaties?

Wij hebben twee servicepunten in Leidschendam en Utrecht. We zijn tevreden met het aantal mensen dat hier gebruik van maakt, en we zien ontzettend blije reacties bij onze klanten. We kijken naar nieuwe locaties, maar willen we ons eerst focussen op andere onderwerpen. Onze nieuwe merkpositionering is daar een heel belangrijk onderdeel van en heeft effect op de gehele organisatie.

Wat zijn de doelstellingen voor 2018?

Naast het verhogen van de merkbekendheid hebben we voor 2018 nog een aantal doelen gesteld. We zien bijvoorbeeld dat er productgroepen zijn die heel erg binnen ons specialisme vallen, maar waar we nog een wereld kunnen winnen. Denk aan accessoires voor je smartphone, of de sim only markt waar we nog een hele mooie slag kunnen maken. Maar ook breder zijn we aan de weg aan het timmeren: we willen de organisatie veel sterker datadriven maken, op een slimmer manier verbreden in diensten en het servicelevel dat we onze klanten bieden continu blijven versterken.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts