Facebook grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen

Facebook grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen
  • Online
  • 30 mei 2018 @ 12:34
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSocial media

Facebook blijft het grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden door Fashionchick en Styletoday, waarin bezoekers van de sites werd gevraagd naar hun gedrag omtrent sociale media.

Van de respondenten heeft  97,3 % een Facebookprofiel. Hiermee laat het sociale netwerk Instagram (82%), YouTube (80%) Pinterest (62%) en Twitter (19%) ver achter zich. Facebook wordt door haar gebruiker voornamelijk gebruikt om op de hoogte te blijven van familie en vrienden, 41,5% van de gebruikers geeft zelfs aan dit het belangrijkst te vinden. Instagram daarentegen heeft een heel ander doel: 33% gebruikt het platform ter vermaak, terwijl 28% zegt er inspiratie vandaan te halen

Dat de introductie van Instagram stories het gedrag van de Instagram gebruiker heeft beïnvloed, komt ook uit dit onderzoek naar voren. Maar liefst 46,6% van de respondenten geeft aan liever Instagram stories dan gewone posts te bekijken. Opvallend is dat stories op Facebook een  stuk minder populair zijn: slechts  10,6% van de Facebook gebruikers zegt  stories op het platform wel eens te bekijken, tegenover 71% van de Instagram gebruikers. Bij het plaatsen van een Instagram story is relevante inhoud het meest belangrijk.  Volgens 60% is dat de reden waarom zij stories blijven bekijken. Dit word gevolgd door een aantrekkelijk design  (43,2%).

24/7 online
Het tijdstip waarop iets op sociale media wordt geplaatst lijkt gek genoeg niet zo veel uit te maken. Bijna alle kanalen worden door het merendeel van de deelnemers één of meerdere keren per dag geopend. Een groot deel van de Facebook gebruikers (43%) geeft zelfs aan hun Facebook tijdlijn gedurende de hele dag te checken. Bij Pinterest ligt dit een stuk lager: 43% van de Pinterest gebruikers maakt wekelijks gebruik van het platform, tegenover 24% die dagelijks op het platform te vinden is.

Het verschil in het gebruik van Instagram en Facebook wordt nog duidelijker wanneer je kijkt naar influencers: 74,5% van de gebruikers geeft aan influencers te volgen op Instagram, terwijl op Facebook dit percentage maar op 24% ligt. Toch is er wel één ding dat op beide platformen gelijk ligt: meer dan 80% geeft aan merken te volgen. Opvallend hier aan is wel dat op zowel Facebook als op Instagram commerciele content niet wordt gewaardeerd: 67% van alle ondervraagden geeft dit aan als social media ergernis nummer één.

Opvallend is ook wel dat op zowel Facebook als op Instagram commerciële content niet wordt gewaardeerd: 67% van alle ondervraagden geeft dit aan als social media ergernis nummer één.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken