'Gegevensbescherming is prioriteit'

'Gegevensbescherming is prioriteit'
  • Online
  • 17 mei 2018 @ 11:47
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digitaal

Online daten is hot. Dating app Happn kent alleen al in Nederland bijna 800.000 gebruikers. CEO Didier Rappaport over de toekomstplannen en waarom GDPR hem uitdaagt.

Waarin onderscheidt Happn zich van andere dating apps?

Happn is de enige dating app die je een tweede kans geeft op een eerste ontmoeting. Door gebruik te maken van geolocatie onderscheidt Happn zich van de concurrent. Op de tijdlijn zijn foto's te zien van mensen die je al dan niet bewust hebt ontmoet ofwel met wie je paden zijn gekruist. Happn kan worden ingezet om die ene crush te benaderen waar je eerder niet op af durfde te stappen of niet de kans toe kreeg.

In een notendop: hoe springt Happn om met GDPR? Wat is de uitdaging?

De beveiliging en bescherming van persoonsgegevens en data is een dagelijkse prioriteit voor ons. GDPR heeft ons uitgedaagd om de app op het gebied van data privacy beter te maken. Het doel is om onze transparantie naar een hoger niveau te tillen door actiever te communiceren over de manieren waarop en in welke mate wij data van onze gebruikers inzetten.

Binnen het bedrijf hebben we een 'data protection officer' aangewezen en een privacy governance-programma opgesteld, dat wordt gehandhaafd door een data privacy-commissie in samenwerking met directieleden. Zij bepalen onze privacy principes en het beleid waarop we onze richtlijnen baseren. Gegevensbescherming is voor ons een prioriteit waar we met z'n allen verantwoordelijk voor zijn.

Facebook heeft plannen de datingmarkt op te gaan, zoals recent te lezen op deze website. Gunstig voor Happn wellicht?

Facebook is zeker een geschikt platform om te communiceren met potentiële gebruikers maar er zijn nog veel meer andere online en offline manieren van communiceren waar we gebruik van maken.

Wat is in algemene zin de grootste marketinguitdaging van Happn?

Onze grootste uitdaging is ons eigen succes. Met andere woorden: als de app goed werkt betekent dat automatisch dat de gebruiker de app minder frequent of niet meer zal gebruiken. Vaak is het zo dat als je eenmaal iemand hebt ontmoet met wie je een echte connectie hebt, je minder de behoefte voelt om nieuwe mensen te ontmoeten. Onze focus ligt daarom met name op het bereiken van nieuwe gebruikers om zich te registreren. Voor iedere stad in de wereld hebben we daarom een op maat gemaakte marketingstrategie.

De doelgroep van Happn staan bekend als hoogopgeleid. Hiermee sluit u een groot deel van mogelijke gebruikers uit. Waarom?

In Nederland kent Happn bijna 800.000 gebruikers. We strever ernaar om inclusief te zijn en richten ons dan ook niet specifiek op hoogopgeleide gebruikers. Over het algemeen is ons lokale gebruikersbestand een weerspiegeling van de bevolking, dus misschien is Nederland gewoon een hoogopgeleid land?

Tot slot: wat zijn de plannen voor (de rest van) 2018?

We gaan artifical intelligence op grote schaal implementeren (later meer hierover op MT, red.). De toekomst staat bij ons in het teken van een brug slaan tussen de online en offline wereld en iedereen laten zien dat beide werelden uiteinelijk één zijn.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken