[marketingscience] Derde ontwikkelingsgolf data
- Online
- 7 jun 2018 @ 08:56
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Big data
- 7 jun 2018 @ 08:56
- Redactie Design
Tegenwoordig zijn er veel producten die bijdragen aan het automatiseren van je huis. Je alarmsysteem, verwarming en verlichting kunnen via een app worden gereguleerd en muziek en video’s worden rechtstreeks naar je tv of soundbar gestreamd via een apparaat.
Deze slimme verbonden producten zorgen voor vele nieuwe functionaliteiten die het jou als consument makkelijker maken. In verschillende sectoren zorgen deze producten voor nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen zorginstellingen het aantal handmatige handelingen van medewerkers reduceren door sensoren te plaatsen om metingen uit te voeren bij patiënten. Landbouwmachines kunnen door datakoppeling met een zaaimachine beter bepalen hoeveel voeding en water de gewassen nodig hebben. Porter en Heppelmann zeggen dat we hiermee inmiddels in een nieuwe ontwikkelingsgolf zitten.
In voorgaande ontwikkelingen op het gebied van IT-gedreven competitie ging het voornamelijk om het automatiseren van processen en de productiviteit efficiënter te maken. In de derde ontwikkelingsgolf zijn het daadwerkelijk de producten die zorgen voor een verandering in de markt. Deze producten worden ondersteund door de nieuwste technologieën, zijn verbonden met een online dataopslag en kunnen sensoren bevatten. De slimme producten genereren grote hoeveelheden nieuwe data, maar alleen het hebben van data is niet voldoende om je een sterkere speler te maken in de markt. De ‘slimheid’ van deze producten kunnen bedrijven benutten door een manier te vinden om deze data om te zetten naar daadwerkelijke inzichten. Daarnaast moeten er ook keuzes gemaakt worden over welke data je nodig hebt, waar je het opslaat en hoe je het kunt beveiligen.
Met deze data kunnen bedrijven grote stappen maken op het gebied van voorspelmodellen. Bij fabrikanten kan bijvoorbeeld met behulp van realtime en historische data voorspeld worden welke onderdelen binnen een keten kans hebben om kapot te gaan. Hiermee kunnen storingen in een vroeg stadium worden ontdekt en voorkomen. Daarnaast wordt met deze nieuwe data het productgebruik van consumenten inzichtelijk. Bedrijven kunnen hiermee consumenten segmenteren op basis van hun voorkeuren en demografische gegevens. Op deze manier kunnen consumenten veel persoonlijker benaderd worden en kunnen gerichtere campagnes worden uitgevoerd.
Uitdagingen
Door de komst van deze slimme verbonden producten zullen bedrijven voor verschillende uitdagingen staan die grote gevolgen hebben voor hun organisatiestructuur en positie. Dit verschilt per sector, maar veel bedrijven moeten nieuwe strategische keuzes maken. Doordat ook nieuwe spelers de markt betreden, verandert de aard van de concurrentie. Bedrijven moeten zich aanpassen om hun competitieve positie te behouden of versterken. Als consument kun je profiteren van alle gemakken die deze slimme verbonden producten met zich meebrengen.
Bron: Michael E. Porter and James E. Heppelmann, Harvard Business Review, 2014, hbr.org/2014/11/how-smart-connected-products-are-transforming-competition.
Dit artikel is geschreven door Mara Laboyrie, interim data scientist VODW, en stond in MarketingTribune 11, 5 juni 2018.
Headerfoto: Julie Macey via Unsplash
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing