Onderzoek: online radio in opkomst

Onderzoek: online radio in opkomst
  • Online
  • 30 aug 2018 @ 10:51
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnlineAwardsRadio

Bijna 2 op de 3 Nederlanders (58%) luistert minimaal één keer per maand naar online radio stations en/of podcasts. Dat blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl.

De audioconsumptie verandert radicaal, stelt Spreekbuis.nl. Mobiele apparaten spelen niet alleen een centrale rol in communicatie, maar blijken ook het meest gebruikt te worden om online radio en podcasts te luisteren. Liefst 71,4% van de respondenten luistert naar hun favoriete online zenders of podcasts via smartphone of tablet gevolgd door de pc (57,2%), connected tv (41,4%) en smart- en connected speakers (38,1%). 18,2% maakt gebruik van andere apparaten, waaronder internet autoradio.

Online radio en podcasting is dus in opkomst, toch blijkt dat er nog steeds een groot deel van de Nederlanders nog niet naar deze nieuwe audiotechnieken luisteren. Opvallend is dat veel respondenten, die aangeven niet maandelijks naar online radio of podcasting te luisteren, daar geen verklaring voor hebben.

Kinderschoenen

Richard Otto, founder van Spreekbuis.nl, laat weten: 'Dagelijks worden er nieuwe online radio stations en podcasts gelanceerd. De consument weet deze ook steeds beter te vinden door nieuwe technieken en devices, maar ook door social media. Toch staan beide audiovormen nog in de kinderschoenen. Veel Nederlanders kennen de wereld van online radio en podcasting nog niet.'

Spreekbuis.nl organiseert daarom samen met de verenigde Online Radiostations (v-OR) volgende week de Online Radio Awards, waarmee het makers, online stations en podcasts onder de aandacht wil brengen.

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken