Nederland heeft één miljoen TikTok-gebruikers

Nederland heeft één miljoen TikTok-gebruikers
  • Online
  • 28 nov 2019 @ 11:27
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlineMuziekSocial mediaApps

Social media-app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim één miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope.

TikTok heeft voornamelijk veel gebruikers onder jonge tieners. Het percentage gebruikers is onder 12-jarigen het hoogst. Binnen die leeftijdsgroep gebruikt maar liefst 64% TikTok. Daarboven daalt het aantal gebruikers snel. Van de 18-jarigen gebruikt nog slechts 9% de social media app.

De gebruiksintensiteit van TikTok is gemiddeld 31 minuten per dag. Onder volwassen gebruikers is dit met 13 minuten per dag aanzienlijk lager. Het gebruik is met 40 minuten per dag het hoogst onder 10 t/m 12-jarigen. Ouders blijken overigens het gebruik van kinderen goed te volgen. Maar liefst 97% zegt op de hoogte te zijn van het social mediagedrag van hun kinderen.

Onbekend bij grote publiek

TikTok heeft op dit moment nog een lage naamsbekendheid bij het grote publiek. Onder de volwassen bevolking heeft 26% wel eens van de social media app gehoord. Slechts 2% noemt TikTok spontaan als gevraagd wordt naar social media diensten.

TikTok heeft met zijn jonge doelgroep een eigen segment voor zich gewonnen. Ruim de helft (54%) van de ondervraagden is van mening dat TikTok geen bedreiging gaat worden voor andere social media. Snapchat (34%), Instagram (19%), Facebook (9%), WhatsApp (3%) en Pinterest (3%) worden het vaakst genoemd als social media waarvoor TikTok een bedreiging zou kunnen zijn.

De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder het online panel van Multiscope. Daarbij zijn 1.562 respondenten van 19 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Uit hetzelfde panel zijn daarnaast 349 ouders met kinderen in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar ondervraagd over het social mediagedrag van hun kinderen. Dit onderzoek naar TikTok is een vervolg op de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken