Huawei: Reactie op berichtgeving over toegang tot klantdata Telfort

Huawei: Reactie op berichtgeving over toegang tot klantdata Telfort
  • Online
  • 30 mrt 2021 @ 00:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SmartphoneBig data

'Het is met grote zorg dat Huawei Nederland heeft kennisgenomen van berichtgeving in Nederlandse media', stelt het merk. Daarom wil men de volgende verklaring delen met de volgers van MarketingTribune, zo bericht men de redactie. Dit is de boodschap.

'Er wordt gesteld dat Huawei Nederland op ongeautoriseerde wijze toegang gehad zouden hebben tot klantdata van KPN-dochter Telfort. Het nieuws is gebaseerd op een tien jaar oud intern audit report van KPN dat stamt uit 2011. Dit rapport is een intern document van KPN en niet in ons bezit.

Volgens de berichtgeving betrof het KPN-onderzoek een klant- en factureringssysteem van haar dochter Telfort. In de industrie is het gebruikelijk dat wanneer ICT-bedrijven een dergelijk systeem beheren namens de telecomaanbieders, toegang tot klantdata alleen kan worden verkregen na autorisatie van de telecomaanbieder. Zo moeten er bijvoorbeeld back-ups van bestanden gemaakt worden om onderhoud te kunnen plegen en het systeem tegelijkertijd in de lucht te houden. Zonder autorisatie verwerkt of deelt Huawei Nederland geen gegevens.

Wij passen altijd de hoogste veiligheidsstandaarden toe en verbeteren continu onze operationele veiligheidsnormen. Hierbij is veel aandacht voor beveiliging van netwerk- en persoonsgegevens, zoals netwerksegmentatie, gemonitorde toegangscontrole, data-encryptie, inspectie van producten en diensten, etc. Daarnaast is de verwerking van persoonsgegevens en andere relevante data, vastgelegd in zogenoemde dataverwerkingsovereenkomsten. Het monitoren van gemaakte afspraken rondom dataverwerking blijft primair een verantwoordelijkheid van de telecomaanbieders.'

(bron: Huawei, beeld: Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken