Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org
  • Online
  • 11 jun 2021 @ 08:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Personalia

Ten Ham gaat in het komende jaar extra aandacht besteden aan online consumentenvertrouwen, veiligheid en een goed ondernemersklimaat, waar een eerlijk online speelveld, duurzaamheid en digital skills hand in hand gaan.

Ten Ham volgt Wijnand Jongen op die Thuiswinkel.org na meer dan 20 jaar aan het einde van het jaar verlaat.

Paul Nijhof, voorzitter Thuiswinkel.org: ‘Met trots verwelkomen wij Marlene als nieuw boegbeeld van de sector. Ze kent de sector en onze vereniging als geen ander. De rol die zij speelde in de groei en zichtbaarheid van digital commerce in Europa is een goede basis voor de richting die we met Thuiswinkel.org op willen gaan. We hebben er alle vertrouwen in dat zij verder gaat bouwen aan een sector die toekomstproof is.’

Marlene ten Ham heeft de afgelopen zeven jaar Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor digital commerce, geleid en kent Thuiswinkel.org vanuit die rol ook goed. ‘Thuiswinkel.org en de Nederlandse digital commercesector lopen in Europa voorop qua ontwikkelingen. Ik kijk er dan ook naar uit om verder te werken en te bouwen aan een sterk e-commerceklimaat en het faciliteren van groei, innovatie en eerlijke concurrentie.’

Uitdagingen voor de sector

De sector heeft een uitdagend jaar achter de rug, waarbij veel leden een enorme groei hebben doorgemaakt, maar er ook webwinkels zijn die het erg zwaar hebben gehad. Nu de wereld langzaam weer iets normaler wordt, is het tijd om gas te geven en vooruit te gaan met de hele sector. Ten Ham: ‘Er zijn veel nieuwe online shoppers bijgekomen, maar dat betekent helaas ook dat er nieuwe manieren van fraude opduiken. Consumentenvertrouwen en veiligheid in de sector is waar we op door moeten pakken.’

Digital skills groot aandachtspunt

Om de groei in de sector mogelijk te maken, geeft ze ook aan meer aandacht te willen besteden aan digital skills. ‘We zijn bijvoorbeeld met de e-learnings van e-Academy al goed op weg, maar we werken er hard aan om komend jaar te groeien tot meer dan 50 e-learnings. Het is essentieel dat studerend en werkend talent zichzelf blijft ontwikkelen om zo mee te kunnen gaan in de snelheid van de sector.’

Duurzaamheid is essentieel onderwerp

Het is de ambitie om de groei van de digital commercebranche mogelijk te maken zonder groei in ecologische footprint, een derde thema waar ze mee aan de slag gaat. ‘De sector zet in op reductie van CO2-uitstoot, duurzame ontwikkelingen en innovaties en circulaire business modellen. Met het programma Bewust Bezorgd neemt Thuiswinkel.org hierin een leidende rol.’

Eerlijk speelveld voor de hele sector

Een laatste belangrijk thema voor de sector is het eerlijke online speelveld, waarbij met name wordt gekeken naar de rol van marketplaces en platformen en de wet- en regelgeving die vanuit Europa komt. ‘Thuiswinkel.org is dé gesprekspartner op dit gebied, voor zowel ondernemers als platformen, in Brussel en Den Haag. Wij delen daar onze visie met als doel voor alle online ondernemers het speelveld eerlijker te maken,’aldus Ten Ham.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken