Efteling stoot Bol.com van troon in Instagram Top 100

Efteling stoot Bol.com van troon in Instagram Top 100
  • Online
  • 12 jul 2021 @ 14:05
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Social media

Social media bureau Somention maakt de lijst van de 100 meest invloedrijke Nederlandse merken op Instagram bekend. Het onderzoek is gehouden onder Nederlandse merken of internationale merken met een Nederlands Instagram account. Het focust zich op de engagement rate* in combinatie met het aantal volgers.

Het Instagram account van de Efteling heeft het volgens Somention dit kwartaal goed gedaan en heeft daarmee de koppositie bereikt.

Social media specialist Vera Jasmijn van Goor: ‘Met ons Instagram account proberen we de Efteling-beleving zoveel mogelijk bij iedereen thuis te brengen. Dat doen we door veel gebruik te maken van user generated content, inspelen op actualiteiten, maar ook de reacties van webcare spelen hier een belangrijke rol in.’

Dat het amusementspark inmiddels weer open is biedt natuurlijk voordelen voor het plaatsen van content en de betrokkenheid van de community. Maar ook in de periode dat de poort van de Efteling gesloten was, zorgde de organisatie dat er altijd genoeg te beleven was op het social account. ‘Gelukkig is inspiratie nooit een probleem: een park vol sprookjes en verwondering inspireert altijd! We blijven binnen en buiten de Efteling altijd ontwikkelen, waardoor er altijd genoeg interessante nieuwswaardigheden zijn om te delen, ‘aldus Van Goor.

Nieuwkomers

NetflixNL en Hunkemöller zijn deze editie flink wat plaatsen gestegen en staan nu beiden in de top 10. TUI Nederland is in dit kwartaal 32 plekken gestegen en is daarmee nieuw in de top 20.

Somention vroeg Christine van Hedel, Sr. Digital Marketeer Social Media bij TUI of ze de afgelopen periode iets hebben aangepast in de social strategie waardoor ze zo zijn gestegen. Van Hedel: ‘We volgen nauwgezet de behoefte van onze volgers en merkten dat ze graag willen weten hoe reizen in deze tijden er uit ziet. Hoe is het op de vakantiebestemmingen en waar moeten ze rekening mee houden? We hebben zo veel mogelijk gedeeld over de situatie ter plaatse; eigen content van interne en externe influencers en van onze fans. Informatief inspireren noemen we dat, en dat wordt zeer op prijs gesteld door onze volgers.’

Dat TUI Nederland goed luistert naar hun community is te zien aan de dagelijkse organische groei.

Hun tip aan andere merken om Instagram succesvol in te zetten voor je merk is dan ook: ‘Volg goed wat er leeft in jouw community. Wat houdt hen bezig en hoe kun je hierop inspelen? Houd wel altijd in gedachten dat de content die je plaatst niet alleen actualiteit en wensen van je fans dient, maar ook past bij jouw merk en je merkwaarden,’ aldus Christine van Hedel van TUI. 

Beste 20 accounts Q2 in 2021

1.     @efteling

2.     @bol_com

3.     @unilever

4.     @netflixnl

5.     @theoceancleanup

6.     @walibihollandofficial

7.     @annefrankhouse_official

8.     @wondr.experience

9.     @vangoghmuseum

10.   @hunkemoller

11.   @albertheijn

12.   @visitkeukenhof

13.   @shell

14.   @myjewellery

15.   @videolandonline

16.   @rijksmuseum

17.   @schorembarbier

18.   @tuinederland

19.   @klm

20.   @pinkpopfest

De volledige lijst met Instagram accounts die de top 100 in het tweede kwartaal van 2021 hebben gehaald kun je hier vinden: https://somention.com/socialmedia/efteling-stoot-bol-com-van-troon-in-instagram-top-100/

*Engagement Rate is als volgt berekend: het aantal reacties en likes per post gedeeld door het aantal volgers. Om een betrouwbare Engagement Rate te krijgen zijn alleen accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers. Uitgesloten zijn (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, sportclubs en verenigingen. Daarnaast zijn accounts met een 18+ instelling (zoals die van alcoholhoudende dranken en een aantal loterijen) uitgesloten i.v.m. settings van Instagram.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken