Judoën in gamewereld van Minecraft

Judoën in gamewereld van Minecraft
  • Online
  • 22 jul 2021 @ 10:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Gamification

Vandaag lanceert de Internationale Judo Federatie (IJF) haar eigen online Minecraft experience genaamd 'The Mystery of The Budokan'. Kinderen van over de hele wereld, die beschikken over Minecraft, kunnen gratis samenkomen in een speciaal gemaakte judowereld.

Met de Olympische Zomerspelen voor de deur toont de Internationale Judo Federatie naar eigen zeggen hoe ze op een innovatieve manier nieuwe judo generaties betrekt bij haar sport. Het Haarlemse marketingbureau 2Basics bedacht en ontwikkelde deze virtuele wereld in Minecraft.

IJF: innoveren om nieuwe judogeneraties te bereiken

Met ongeveer 140 miljoen spelers wereldwijd biedt Minecraft volgens de Internationale Judo Federatie veel mogelijkheden om de jongere generaties te bereiken en hen kennis te laten maken met de waarden van judo.

Educatieve reis

‘The Mystery of The Budokan’ is een zogenoemde ‘educatieve experience’, waarbij jongeren verborgen objecten moeten verzamelen en judo quests moeten oplossen. Zo maken kinderen kennis met de wereld van judo en haar waarden. Gebouwd rondom het magische Budokan stadion, de plek waar het tijdens de Olympische Spelen van 1964 voor judo allemaal is begonnen. En waar ‘onze’ Anton Geesink geschiedenis schreef.

De Minecraft judowereld (judocraft.ijf.org), die wordt gelanceerd op 22 juli, is de eerste van de twee beschikbare werelden. De tweede wereld is aanzienlijk groter en zal eind augustus gratis beschikbaar zijn op Minecraft Education en de Minecraft Marketplace, speciaal bedoeld voor scholen.

Vlad Marinescu, Director General Internationale Judo Federatie: ’Judo is een educatieve sport. Met onze programma’s en campagnes willen we bouwen aan een betere wereld. Minecraft is een geweldige wereld om onze waarden te benutten en kinderen te helpen bij hun ontwikkeling. We dagen onszelf altijd uit om beter te zijn dan gisteren.’

Het Haarlemse marketingbureau 2Basics is al jaren betrokken bij de internationale bond.

2Basics ontwikkelt wereldwijd programma’s en campagnes om kinderen te betrekken bij de educatieve kant van de sport. Ruben Houkes, oprichter van 2Basics: ‘Wij zijn al jaren betrokken bij de Internationale Judo Federatie. We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om kinderen aan te trekken en te betrekken bij de waarden van judo. De introductie van judo in Minecraft bewijst dat IJF naar nieuwe wegen durft te zoeken.’

De Internationale Judo Federatie is ervan overtuigd dat judo meer is dan alleen een sport. Judo bestaat volgens hen uit belangrijke waarden, zoals respect, eerlijkheid en vriendschap. Het is de missie van de Internationale Judo Federatie om deze waarden te delen met nieuwe generaties. De interesse van de jongere generaties verschuift naar nieuwe, digitale werelden. Dit vormt een uitdaging voor sportfederaties om deze doelgroepen te bereiken en met hen in contact te komen.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken