'Benelux is wereldkampioen in e-mailmarketing'

'Benelux is wereldkampioen in e-mailmarketing'
  • Online
  • 1 sep 2021 @ 10:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • E-mailmarketingOnderzoek

Marketeers uit de Benelux behalen de beste resultaten en realiseren de hoogste betrokkenheid wat betreft open rates, click through rates (CTR) en click to open rates (CTOR), blijkt uit studie van CM Group.

Het wereldwijde e-mailmarketingplatform analyseerde miljoenen internationale e-mailcampagnes van bedrijven in 2020.

CM Group ziet interessante trends die een blijvende impact hebben op de toekomst van marketingstrategieën. Het marketing vakgebied veranderde het afgelopen jaar drastisch over de hele wereld. Marketeers moesten meer dan ooit flexibel zijn, en zich aanpassen aan snelle veranderingen. In tijden van onzekerheid, wendden merken en consumenten zich tot het meeste betrouwbare en vertrouwde kanaal: e-mail. Vergelijken we de Benelux met andere landen, dan kunnen marketeers in Nederland trots zijn op de resultaten. Uit de wereldwijde analyse trekken de onderzoekers vijf marketinglessen voor onze markt:  

1. Benelux wint in de meeste categorieën
CM Group analyseerde gegevens in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, EMEA en Australië. De Benelux behaalde de beste resultaten in verschillende categorieën. We scoren het hoogst op betrokkenheid voor open rate (26,1%). Een hoog percentage vergeleken met het gemiddelde voor Europa (19%) en de rest van de wereld (18%). De Benelux staat op de eerste plaats wat betreft CTR en CTOR, met respectievelijke gemiddelden van 4,1% en 15,5%.

2. E-mailmarketing wordt steeds krachtiger
De Benelux deed het niet alleen beter dan andere landen, maar verbeterde ook haar eigen resultaten ten opzichte van vorig jaar. Op ieder criterium vindt een stijging plaats ten opzichte van de gemiddelden van vorig jaar.

Opvallend is dat de Benelux, met een gemiddelde van 0,3%, hogere unsubscribe rates heeft vergeleken met het Europese en wereldwijde gemiddelde van 0,1%. Desondanks blijft e-mailmarketing een enorm doeltreffende tool voor marketeers in de Benelux, en deze trend lijkt zich door te zetten.

3. Hoge engagementrates én hoge unsubscribe rates
In het oog springt dat de relatief hoge unsubscribe rate geen invloed lijkt te hebben op de engagement rate. Naar verwachting zouden hoge unsubscribe rates overeenkomen met lagere engagement rates, maar dat is niet het geval voor de Benelux. Het tegendeel blijkt: onderzochte campagnes met een hoge unsubscribe rate blijken óók de hoogste open rates te hebben. Abonnees openen de e-mails wel, ook al besluiten ze zich nadien uit te schrijven.

De sectoren met de hoogste unsubscribe rates zijn vastgoed en onderwijs, met een percentage van 0,7%. De media- en entertainmentsector heeft met 0,1% de laagste unsubscibe rate.

4. De non-profitsector open rate kampioen in de Benelux
De non-profitsector in de Benelux heeft de hoogste open rate van 45,5%, en daarmee een van de hoogste ter wereld van alle sectoren en regio’s.  Met andere woorden, een non-profitorganisatie kan dus verwachten dat bijna de helft van de e-mails wordt geopend. Ter vergelijking: Europa registreerde gemiddeld een openingspercentage van 29,9%.

De CTR per opening ligt echter onder het gemiddelde met 4,9% kliks. Dit kan worden verklaard door de grote hoeveelheid lezers, maar ook door het feit dat e-mails uit de non-profitsector over het algemeen minder doeltreffend zijn dan van andere sectoren. Non-profitorganisaties zullen moeten zorgen voor een maximale betrokkenheid door de inhoud van hun e-mails van tevoren te testen.

De onderwijssector bekleedt de tweede plaats in de Benelux met een open rate van 41,1%, gevolgd door landbouw, bosbouw, visserij en jacht met 38,3%.

5. Benelux scoort lager in engagement voor consumptiegoederen
In de meeste regio’s hadden fast-moving consumer goods (FMCG's), zoals cosmetica, een hogere engagement rate dan andere sectoren. Maar niet in de Benelux, waar de open rate 25,1% bedroeg. Over het algemeen presteren FMCG e-mails minder goed dan andere sectoren. Voor marketeers ligt hier een kans om het komende jaar hun engagement rates te analyseren en hier lessen uit te trekken.

Deze studie bewijst volgens de onderzoekers dat e-mailmarketing een cruciaal marketingkanaal is voor uiteenlopende merken, in bijna elke sector. 'De resultaten van e-mailmarketing hebben een enorme impact op het volledige marketingsucces, en daarmee de groei van een organisatie. Het is daarom belangrijk dat marketeers hun strategie blijven ontwikkelen, op basis van analyses, om bij te blijven met de nieuwste trends.'
(PvWK, beeld: Oleg Magni / Pexels)

Over Campaign Monitor
'Campaign Monitor, een merk van CM Group, is een wereldwijd technologiebedrijf dat een krachtig en intuïtief e-mailmarketingplatform aanbiedt. Campaign Monitor is opgericht in 2004 en heeft als missie klanten voorzien van tools die zij nodig hebben om betekenisvolle connecties te creëren met hun publiek. Meer dan 250.000 klanten wereldwijd gebruiken de gebruiksvriendelijke ontwerp-, personalisatie- en automatiseringstools van Campaign Monitor, om verbluffende e-mails te creëren en verzenden die echte bedrijfsresultaten opleveren. Voor meer informatie over Campaign Monitor, of om de tool gratis te proberen, bezoek www.campaignmonitor.com.'

(bron: CM Group)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken