[branded content] Linkbuilding helpt je jouw website beter te laten scoren

[branded content] Linkbuilding helpt je jouw website beter te laten scoren
  • Online
  • 22 jul 2022 @ 06:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 22 jul 2022 @ 06:00
  • Sales

Het succes van een website wordt grotendeels bepaald door de positie hiervan op relevante zoekwoorden in de zoekmachine. Een gelikt webdesign kan nog zo mooi zijn; zonder een goede ranking zal slechts een handjevol bezoekers het webdesign te zien krijgen. Om beter te scoren op relevante zoekwoorden kun je verschillende aspecten van een website optimaliseren.

Deze aspecten worden samengevat onder de noemer SEO; Search Engine Optimization. Voorbeelden hiervan zijn een technische optimalisatie, linkbuilding en het toevoegen van content. Veel organisaties vertrouwen voor de uitvoering van deze optimaliseringsslag op een externe marketeer, daar het te veel tijd zou kosten om zelf voldoende kennis te vergaren over deze onderwerpen. In dit artikel zoomen we in op linkbuilding; hoe werkt het en waarop moet je letten?

Linkbuilding uitbesteden is een verstandige keuze

Linkbuilding, feitelijk het bouwen van een netwerk van verwijzende websites, lijkt op voorhand vaak relatief eenvoudig. Je vraagt andere bedrijven een verwijzing naar jouw website in hun content op te nemen en plaatst in ruil daarvoor een verwijzing naar hun website. Een verwijzing van website A naar website B en weer terug zal nauwelijks effect hebben op de ranking van je website in de zoekresultaten. Het geeft aan, dat linkbuilding complexer is dan men vaak verwacht. Backlinks kopen kan een goed alternatief zijn, daar je hierbij geen verwijzing terug hoeft te plaatsen. Het bovenstaande punt over een website A en B gaat daardoor niet op.

Leer de kwaliteit van verwijzende websites te bepalen

Om succesvol te worden in linkbuilding, is het belangrijk te doorgronden hoe je de kwaliteit van een externe website kunt bepalen. Een verwijzing vanaf een website met een lage Domain Rating, een lage Citation Flow en bijvoorbeeld een lage Trust Flow, zal de posities van je eigen website eerder schaden dan dat dit deze goed doet. Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen de waarde van een externe website vast te stellen. Naast de waarden die reeds genoemd werden, is het belangrijk dat een website relevantie heeft. Komt het onderwerp waarover op een website gesproken wordt overeen met hetgeen jouw organisatie aanbiedt?

Verschillende soorten backlinks

Zodra je de smaak te pakken hebt, doemt de volgende uitdaging op. Je wilt niet uitsluitend losse verwijzingen vanaf externe websites hebben. Er zit een verschil in het type backlink dat je kunt laten plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een verwijzing die is opgenomen in een blogbericht op een website en een verwijzing op een Startpagina-dochter. Om de posities van je website te doen laten verbeteren, is het zaak om voor een combinatie van verschillende soorten backlinks te kiezen. De keuze voor uitsluitend één type backlink zal uiteindelijk averechts werken, of leiden tot slechts een beperkte verbetering van je posities.

Voer vooraf een zoekwoordenonderzoek uit

Bij het laten opnemen van een verwijzing vanaf een andere website is het belangrijk de juiste anchors te gebruiken. Voer vooraf altijd een zoekwoordenonderzoek uit, om vast te stellen op welke zoekwoorden de website gevonden zou moeten worden. Neem deze zoekwoorden op als anchors bij het plaatsen van backlinks.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Linkbuilding Masters

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken