[branded content] Leiderschap ‘beyond digital’

[branded content] Leiderschap ‘beyond digital’
  • Online
  • 23 jan 2023 @ 06:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 23 jan 2023 @ 06:00
  • Sales

Wat kunnen we verwachten rondom digitale transformatie in 2023? Jaspar Roos, Founding partner Limpid & Co, neemt je in de nieuwste podcast van Studio Beeckestijn mee in zijn verwachtingen. Ontdek waarom 2023 volgens Jaspar het jaar van het ongemak wordt.

Digitalisering en digitale transformatie staan centraal in deze podcast aflevering van Studio Beeckestijn. Bart Meerdink gaat in gesprek met Jaspar Roos.

Het verschil tussen digitalisering en digitale transformatie

Voordat Jaspar zijn visie op 2023 richt, staat hij stil bij de begrippen digitalisering en transformatie. Deze begrippen worden soms als hetzelfde gezien, maar het zijn wel degelijk verschillende dingen. Digitalisering is meer een basisbegrip, een onderdeel van de gehele digitale transformatie. Het gaat over doen wat je al deed en dit vervolgens digitaliseren. Daarin kunnen er vier verschillende onderdelen worden onderscheiden. Jaspar licht ze toe in de podcast.

Digitale transformatie is een breder begrip dan alleen digitalisering. Dat gaat meer over het veranderen van de manier van werken in de organisatie. Digitalisering is één van de middelen daarvoor.

Wat wordt er bedoeld met ‘beyond digital’?

Digital (en digitalisering) is dus een belangrijk element om veranderingen teweeg te brengen. Ook is het vaak een manier om snel te transformeren, maar het is niet meer uniek. Als je een website hebt, is dat niet meer zo bijzonder. Digital is dus slechts één van de manieren waarop organisaties kunnen transformeren. ‘Met beyond digital proberen we eigenlijk die transitie vorm te geven en die zit op heel veel vlakken.’

2023

De afgelopen 20 jaar is de golf van ‘digital’ over ons heen gekomen, maar er zijn allang nieuwe, impactvolle, golven aan de horizon. Jaspar noemt een van die golven ‘de renaissance van het hummanisme’. Daarmee bedoelt hij dat de ongemakkelijkheid bij hoe wij mensen met elkaar communiceren en omgaan echt de toegevoegde waarde gaat worden.

Zeker na de coronapandemie zag Jaspar de ongemakkelijkheid als mensen weer naar kantoor kwamen. Wel of geen hand geven, wel of niet drie zoenen, hoe ga je met elkaar om? 2023 wordt wat Jaspar betreft het jaar van de ongemakkelijkheid. Dit uit zich in allerlei vormen, Jaspar geeft veel voorbeelden van deze ongemakkelijkheid en de keuzes die organisaties moeten maken. Ook geeft hij tips hoe jij de ongemakkelijke momenten kunt gebruiken in je voordeel bij jouw organisatie en hoe jij je klanten alsnog kunt triggeren.

De kracht van samen zijn

De meeste mensen gaan nu niet meer vijf dagen per week met de auto of de trein naar kantoor. Maar als je dan op kantoor bent, wil je het liefst samen met collega’s dingen doen. Want waarom zou je naar kantoor gaan als je vervolgens de hele dag individueel werkt? Voor de dingen die men belangrijk vindt zijn ze bereid meer moeite te doen. Maar als mensen goed kunnen samen zijn en samenwerken is dat een belangrijke voorwaarde voor het succes van het bedrijf.

Ethiek bij digitale transformatie

Jaspar is ook veel bezig met ethiek. Denk aan mediaconsumptie; de algoritmes zijn niet maatschappelijk bepaald, maar commercieel en politiek. Een aantal bedrijven bepalen wat wij zien, denken, vinden en met wie we connecten. Er zijn hier momenteel vrij veel discussies over. Hoe ziet Jaspar dit de komende jaren ontwikkelen? Ontdek het in de podcast.

Digitalisering is niks zonder de mensen erachter

Menselijke lol en plezier is niet zo snel te automatiseren of te vervangen met artificial intelligence (AI). AI is waanzinnig op veel vlaken, maar het gaat vooral om de mensen die het toepassen. Natuurlijk hebben we dit nodig en is het fijn om met elkaar verbonden te zijn, maar het is nog veel fijner om samen met elkaar in een aandachtsbubbel te zitten, zonder telefoon e.d. Om dan vervolgens met je business keuzes durven maken, zelfs als die ten koste gaan van jouw verdienmodel. Jaspar geeft in de podcast voorbeelden van bedrijven die bewuste en bijzondere keuzes hebben gemaakt, wat hen onderscheid van de rest én succesvol maakt.

Luister de podcast

Studio Beeckestijn

Meer podcasts over digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap? Luister alle afleveringen van Studio Beeckestijn. In meer dan 30 aflevering vertellen experts alles over hun vakgebied. Elke aflevering zit vol inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips. Studio Beeckestijn is te beluisteren in jouw favoriete podcast app.

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken