De ‘revolutie’ van de multimarketeer

De ‘revolutie’ van de multimarketeer
  • Online
  • 16 sep 2013 @ 10:00
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Social media

Van oude marketing naar direct marketing, van direct naar online marketing. Van marketeer naar ‘marcommer’ vervolgens snel door naar interactieve en multichannel marketeer en doorgroeiend naar de marketeer van interactieve communicatie. We hebben nog even online communicatiespecialist gehad en dat gaat via social pr naar ‘contentstrateeg’. Het lijkt vooral op een hoge snelheid van de ontwikkeling van het vakgebied. De veelvoud aan noodzakelijke disciplines lijkt de herboren professional in verwarring te brengen. De eigen identiteit moet met ‘zomaar’ een virtuele functieomschrijving vastgelegd worden. Het beestje moet een naam hebben, toch?

Revolutie en relevantie
Een marketeer die zich spontaan ‘online marketeer’ noemt, maar in de praktijk vooral de website onderhoudt, is eigenlijk een contentmanager. Een contentmanager is dan weer geen contentstrateeg en ook geen online strateeg. Beheer jij diverse kanalen in de sociale media, waarin jij vooral vragen beantwoordt, dan ben je een puike community manager. Noem jezelf dan geen ‘contentstrateeg’. Hopelijk zijn jouw competenties op gebied van service en relatiebeheer sterker dan het uitzetten van strategische lijnen met de hulp van branded, curated en user generated content. Laten we de strateeg hierbij óók de noodzakelijke competentie toedichten dat hij of zij de ervaren inzichten bevat om organisaties van laag tot hoog te doen overtuigen in hun veranderingen. Zijn online professionals verworden tot de ultieme transformers? De heavy tweeps die zich na een jaar intensief twitteren spontaan ‘social media strateeg’ noemen vormen dé Optimus Primes van de virtuele marketingwereld. Bijna komisch is hun motto dat ‘social media marketing’ draait om het centraal stellen van de klant en gebruiker. Had nu maar die basiscursus marketing gedaan, dan had je beter geweten.

Virtuele leiders
Feit is dat we virtuele leiders kennen die geen échte leiders zijn. Het humane principe van ‘door aantoonbare ervaring omhoog klimmen’ lijkt in de huidige virtuele wereld over boord te zijn gegooid. We maken virtueel in een moordend tempo carrière.

Trackrecord
De vraag is of dit voorbeelden zijn van zelfoverschatting of een inflatie van de moderne vormen van marketing. Waar je ooit nog weleens harde onderzoekscompetenties in huis diende te hebben, incluis een trackrecord van succesvolle marketingcampagnes en creatief denken. Nu lijkt er niets meer dan een leuke eendaagse training Content Management nodig te zijn om jezelf te upgraden tot ‘online marketeer’. Staat ‘online marketeer’ te lang op jouw facebookpagina dan maken we hier ‘strateeg’ van. Door leuke voorbeelden van succesvolle campagnes aan te halen lijk jij - wederom virtueel - een trackrecord van ervaring op te bouwen. De luchtballon gevuld met zelfbenoemde moderne marketeers krijgt zijn mand maar nauwelijks de lucht in. Er is gelukkig wifi aan boord.

Een instant strateeg
Waar ik mijzelf pas na ruim tien jaar online marketingcampagnes draaien ‘online strateeg’ durfde te noemen, lijkt de term ‘strateeg’ een múst in een beetje Twitter-bio. Ik brand hiermee niet mijn gerespecteerde collega’s af, maar ik vraag mij wél hardop af hoé je van assistent-projectmanagement internet - binnen zes maanden - zo snel ‘online brandmanagement director strategy’ bent geworden. Vanuit het assisterende meedraaien in een project ben je spontaan de lijnen op hoog niveau gaan uitzetten? Knap!

Indalen
Het lef van de virtuele carrièremakers verdient wederom waardering. Toch mogen de ballen indalen en mag de oververhitte zelfperceptie bekoelen. Stop met nutteloze sociale proof als het geen aantoonbare ervaring betreft waar jij echt bij betrokken bent geweest. Stop met het schreeuwen langs de zijlijn als je nog nooit hebt gevoetbald. Stop vooral met het afbranden van ervaren marketeers die op een gedegen en eerlijke manier het nieuwe tijdperk betreden en glashard door jouw hyperig gedrag heenkijken.
 

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken