Mobiele bezoekers meten met Google Analytics

Mobiele bezoekers meten met Google Analytics
  • Online
  • 23 dec 2013 @ 08:00
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • Mobile

Hoeveel mobiele bezoekers heeft uw website? En welke apparaten worden er het meest gebruikt? Deze en andere informatie kunt u eenvoudig uit Google Analytics halen. Hier leest u hoe.

Waarom mobiele bezoekers meten?
Een vraag die regelmatig terugkomt is de ‘waarom’-vraag. Op zich een terechte vraag. Mobiele apparaten zijn steeds dominanter wanneer het gaat om internetgebruik. 8,5 miljoen Nederlanders hebben een smartphone. 7 miljoen Nederlanders hebben een tablet. Dat betekent dat van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder 67% in het bezit is van een smartphone en 53% beschikt over een tablet.

Deze enorme toename in het gebruik van mobiele apparaten is waarschijnlijk ook terug te zien in de statistieken van uw website. In hoeverre bedient u mobiele bezoekers? Wanneer u weet welk percentage van de bezoekers op uw website afkomstig is vanaf mobiele apparaten, kunt u dit meenemen in de afweging om al dan niet een mobiele oplossing te bieden voor deze bezoekers.

Hoe is het aantal mobiele bezoekers te achterhalen?
U komt er eenvoudig achter hoeveel bezoekers via een mobiel apparaat naar uw website komen. In deze ‘how to’ nemen we Google Analytics als uitgangspunt om dit te achterhalen.

Wanneer u bent ingelogd in Google Analytics, ziet u aan de linkerkant de nodige opties staan. Kies voor het onderdeel Doelgroep. Vervolgens ontvouwt zich een submenu, waarin u kunt kiezen voor de optie Mobiel.

Onder de keuzeoptie Overzicht treft u een aantal algemene gegevens aan. Daar kunt u achterhalen hoeveel bezoekers uw website hebben bezocht met een tablet, smartphone of desktop.

Voor wie meer wil weten over de mobiele apparaten, is er de optie apparaten, die is onder de optie overzicht te vinden. Standaard worden daar de merken en types van mobiele apparaten getoond waarmee uw website is bezocht.

Meer dan aantallen
De aantallen zijn natuurlijk een leuk en misschien wel zeer bruikbaar gegeven. Toch kunt u meer met deze statistieken. Zo kunt u bijvoorbeeld eens kijken naar de verschillen in gedrag. Hoe lang blijven mobiele bezoekers bijvoorbeeld op uw website in verhouding tot desktop-bezoekers? Hoeveel pagina’s worden er bekeken? En hoe zou u mobiele bezoekers beter kunnen bedienen?

Onder de optie apparaten is er bovendien nog een andere mogelijkheid. Hier kunt u de primaire dimensie wijzigen. Zo kunt u onder andere meer informatie verzamelen over het besturingssysteem wat wordt gebruikt, maar ook kunt u inzicht krijgen in de schermresolutie (deze optie vindt u onder overige).

De mogelijkheden
Data zijn mooi, maar wat kunt u daar eigenlijk mee? Dat hangt natuurlijk af van de cijfers die betrekking hebben op uw eigen situatie. Wanneer blijkt dat bijvoorbeeld 30% van uw bezoekers vanaf een mobiel apparaat komt, dan zou u zich kunnen afvragen: wat krijgen die bezoekers te zien?
En wanneer u een aanzienlijk deel mobiele bezoekers trekt, zonder die goed te bedienen… vraag uzelf dan eens af hoe klantvriendelijk dat is? En hoe groot het deel is van uw online marketingbudget wat u hierdoor weggooit.
Wat u kunt met de cijfers hangt altijd af van hoe die eruit zien en hoe de cijfers geïnterpreteerd worden. Zo kan een korte bezoektijd betekenen dat mensen snel informatie vinden, maar ook dat mensen bij het zien (of niet zien) van de website al meteen afhaken. Het gaat dus niet om de cijfers, maar vooral om de manier waarop deze geïnterpreteerd worden en de uiteindelijk acties die hieraan worden verbonden.

 

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken