Succesverhalen met dank aan de doelgroep

Succesverhalen met dank aan de doelgroep
  • Online
  • 3 feb 2014 @ 06:00
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • OnlineSocial media

Wie kan beter vertellen dat een product goed is dan de consument zelf? Dat is natuurlijk het ideaal van elke ondernemer en marketeer. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat de consument over jouw merk gaat praten. Merken en creatieve bureaus proberen hier slim op in te spelen door de doelgroep te betrekken bij de inzet van content of bij het verspreiden van succesverhalen. Ik kwam inspirerende cases tegen van Simyo en Maybelline.

Bel de Simyo-beller
Simyo grijpt de benoeming tot ‘beste mobiele provider volgens het Consumentenbond-panel Mobiele ProviderMonitor’ aan als communicatiemoment. Gelukkig roept het bedrijf het niet alleen, maar heeft het tevreden bellers betrokken bij een online activatiecampagne ‘Vraag het de Beller’. Een online activatie waarbij de doelgroep zelf de hoofdrol speelt en de boodschap bewijst. 16 januari kon heel Nederland via chat of telefoon vragen stellen aan zes echte Simyo-bellers.



Op Nu.nl werd mijn aandacht getrokken door de homepage take-over van de campagne ‘Vraag het de Beller’. Via de interactieve live stream actiesite kon ik een kijkje nemen achter de schermen van Simyo. Het verrassende was dat ik geboeid en nieuwsgierig bleef. Wanneer belt er nou iemand, wat gaat er gebeuren, hoe gaat het er aan toe op de werkvloer van Simyo? Het leek wel een real-life-serie. Voor de dynamiek werden er luchtige interviews afgenomen met het bel-panel en medewerkers van Simyo om de usp’s, de actie zelf en reacties van de bellers te bespreken. Een goede actie om loyaliteit te creëren bij huidige Simyo-bellers en klanttevredenheid te bewijzen door op een persoonlijke manier de ervaringen van de huidige bellers te communiceren. Ik ben wel benieuwd wat het heeft opgeleverd? Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk gebeld of gechat? Zou de NPS-score gestegen zijn? En zijn er daadwerkelijk mensen overgestapt? Wie het weet, mag het zeggen!

Youngsters kiezen voor Babylips van Maybelline
Stel je voor, je hebt een product dat al een grote hit is in Amerika, je wilt de online buzz in Nederland vergroten en het product definitief op de kaart zetten in Nederland. Maar hoe kun je je doelgroep via online kanalen op een relevante en slimme manier bereiken? Maybelline zette rondom de introductie van de nieuwe lipbalsem ‘Babylips’ een videocompetitie uit bij Brandfighters. Aangezien de doelgroep van Babylips precies weet wat ze wil, liet Maybelline ze zelf bepalen welke video’s het leukste zijn om als online commercial in te zetten. Via een Facebook-tab konden de video’s bekeken worden. Men kon stemmen op de video door deze te sharen met vrienden. Resultaat: een originele en niet voor de hand liggende Maybelline Babylips-video die als pre-roll ingezet is, een ongekende click through rate en de Babylips vliegen als broodjes over de toonbank.
 



Content testen?
Er wordt veel getest op conversie-attributie, bijvoorbeeld hoe komen conversies tot stand, hoe kun je de online middelenmix het meest effectief inzetten voor het beste resultaat? Maar wat als de doelgroep je online content niet leuk of interessant vindt? Dan kun je wel op een goede plek adverteren, maar misschien is het slim om dit te combineren met het testen van verschillende content. Zoals Maybelline dat heeft gedaan.
 

Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken