Momentmarketing van Q-music

Momentmarketing van Q-music
  • Online
  • 18 feb 2014 @ 08:09
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • Social mediaVirale marketing

Is de ‘Eat, sleep, skate, repeat’ de ‘Oreo Superbowl blackout’ post van Q-music tijdens deze Olympische Spelen? Q-music scoort ongekende successen met de Facebook-post rondom de Olympische Spelen? Een bereik van 540.000 mensen dankzij één post is best lekker! Is het momentmarketing dat werkt voor Q-music of zijn er andere succesfactoren?

Volgens het artikel ‘Generation now: embracing the power of living in the moment’ op Adage.com is 2014 het jaar van momentmarketing: ‘Expect to see an increase in topical, time-sensitive and responsive communication as a way of driving engagement, social-media reach and cultural relevancy. ‘

Actualiteit & timing
Q-music laat zien dat social media nog steeds op een eenvoudige manier heel succesvol ingezet kunnen worden om bereik en engagement te creëren. Als je maar op de juiste manier en op het juiste moment relevant bent. Q-music plaatste binnen enkele minuten na het nieuwsmoment deze post: ♫ GOUD, ZILVER, BRONS! ♫ De Q-music fans hebben de post massaal geliked en geshared. Met 253.000 fans wist Q-music met de onderstaande post 540.000 mensen te bereiken.

‘Deze posts scoren goed, omdat ze inhaken op een sportmoment waar een nationale trots omheen hangt. Miljoenen mensen hebben de wedstrijd op tv gezien of op de radio gehoord. Vervolgens zien ze het nog een keer online en willen hun trots en vreugde uiten. En de mensen de die het nieuws gemist hebben, zien via hun Facebook-newsfeed de update’, aldus Jorn Agterberg, communitymanager Q-music.

Herkenbaarheid, humor en beeld
Maar het is niet alleen de nieuwswaarde die de aandacht trekt van de fans. Posts zonder visueel beeld deden het minder goed. Wat sterk is aan de posts van Q-music is de link naar muziek, een track of Q-music.
‘Ochtend-dj's Mattie & Wietze draaien het bekende liedje ♫ GOUD, ZILVER, BRONS! ♫ altijd als Nederlanders medailles behalen op sportevenementen. Die herkenning in combinatie met het feit dat alle drie de medailles ook echt binnen waren, maakte het een likeable post.’

De post ‘Eat, sleep, skate, repeat’ is een parodie op de albumcover van de hit ‘East, sleep, rave, repeat’ van Fatboy Slim. Een eenvoudige twist, maar daardoor herkenbaar voor deze doelgroep. En aangezien de schaatsers maar blijven winnen, is de post grappig door de actualiteit en timing.

Momentmarketing
Kortom, actualiteit, herkenbaarheid en trots zijn de sleutelwoorden van deze posts. Ofwel momentmarketing is een slimme manier om aan te sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Je biedt toegevoegde waarde, je bent relevant en je maakt het leven van je doelgroep leuk, makkelijk en interessant.
Maar is elk moment is interessant of relevant? Nee, kies je moment nauwkeurig en zorg dat de momenten aansluiten bij de kernwaarden van je merk. Zoals ik in mijn vorige blog ‘Social Persona’s een must voor online marketing’ aangaf, is het daarnaast belangrijk om goed voor ogen te hebben wie je online doelgroep is en wat ze interessant vinden. Kies de momenten die aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Is dat bijvoorbeeld Koningsdag, het WK of alle heisa rondom de nucleaire top in Den Haag.
 

Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken