"Hello Mr. Yakamoto welcome back to the GAP"

"Hello Mr. Yakamoto welcome back to the GAP"
  • Online
  • 19 mei 2014 @ 09:00
  • Link
  • Ingeborg van Beusekom
    Ingeborg van Beusekom

    Senior Marketing Communications Manager
    SAP Nederland
  • DigitaalInnovatie

Eens in de zoveel tijd komt er een techniek voorbij die een hele nieuwe verdieping aan het marketingvak geeft. iBeacons vind ik daar een geweldig voorbeeld van. iBeacons-technologie opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor marketeers. Mogelijkheden die tot voor kort alleen nog maar in films voorkwamen.

Herinner je het moment in Minority Report dat Tom Cruise een filiaal van The Gap binnenwandelt en vriendelijk begroet wordt door een charmant hologram met de woorden: “Hello Mr. Yakamoto, welcome back to the GAP.” Die toekomst is dichterbij dan je misschien denkt. Sterker nog, die begon vorig jaar september toen Apple iOS 7 lanceerde en terloops iBeacons introduceerde als integraal onderdeel van het besturingssysteem.

Digitaal baken
Een iBeacon is niet veel meer dan een klein, goedkoop Bluetooth Low Energy zendertje dat verbinding kan leggen met mobile devices zoals iPhones, iPads en Android toestellen. Het gaat om een bestaande, open technologie die voor elke fabrikant beschikbaar is. Apple heeft er echter iets aan toegevoegd. In Cupertino hebben ze – redelijk briljant – iOS7 zo ingericht dat het meteen wakker geschud kan worden door een iBeacon. Het digitale baken detecteert smart devices die zich in de directe nabijheid bevinden en kan meteen een pushbericht naar de telefoon sturen. (Welkom in onze winkel!) Het baken kan ook een specifieke app starten zonder dat de gebruiker actie hoeft te ondernemen. En omdat het apparaat ook een beetje informatie ophaalt, weet het systeem precies wie er in de buurt is en of diegene zich op enkele centimeters afstand of in de directe omgeving bevindt.

Elke dag meer voorbeelden
De implicaties van die techniek zijn enorm, zeker in combinatie met andere technieken en systemen. Deze slimme technologie geeft organisaties namelijk voor het eerst de mogelijkheid om een directe brug te slaan tussen clicks en bricks, tussen informatiesystemen en de fysieke wereld. Je kunt mensen immers op locatie voorzien van context-gebonden informatie die persoonlijk en zeer relevant is. Waar vroeger in een winkel elke klant anoniem was tot het moment dat hij afrekende, kun je nu al een persoonlijke interactie starten op het moment dat iemand alleen nog maar voor de etalage staat.

Het aantal mooie voorbeelden neemt elke dag toe. Vooral retailers omarmen deze techniek en masse. Eindelijk zijn ze immers in de gelegenheid om alle kennis die ze online over de voorkeuren en het aankoopgedrag van klanten vergaren ook op de winkelvloer in te zetten.

Hologram
In het geval van de eerder geschetste scène uit Minority Report zou het hologram waarschijnlijk uitgerust zijn met een iBeacon en heel eenvoudig getriggerd kunnen worden door de iPhone van Tom Cruise. Tom zou meteen een leuke aanbieding op z'n telefoon kunnen ontvangen of specifieke informatie over een product dat die dag toevallig in de aanbieding is.

Een stap verder gaat het als je de mogelijkheden van iBeacons combineert met mobile apps die weer integreren met – bijvoorbeeld – een CRM-systeem. De app kan informatie putten uit de bedrijfssystemen, maar er ook informatie aan toevoegen. Kortingen op basis van eerdere aankopen? Geen probleem. Een gratis kop koffie omdat je al een uur in de winkel bent? Doen we! Iemand een mail sturen over een product waar hij langer dan 5 minuten naar gekeken heeft? Kan allemaal. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid om een artikel dat net niet beschikbaar is in jouw maat met één swipe te bestellen en af te laten leveren op je thuisadres.

Hello, Glass
Overigens kan een mobile device zoals een telefoon of, waarom niet, een Google Glass, zelf ook een iBeacon worden. Dat biedt ook weer leuke mogelijkheden. Stel dat ik thuis een aantal producten op een digitaal verlanglijstje zou kunnen zetten. Ski's bijvoorbeeld. Op het moment dat ik mijn vaste sportzaak binnenwandel, ziet de verkoopster dankzij haar Google Glass meteen dat er een klant binnenkomt met een verlanglijstje. Ze kan me dan vervolgens heel persoonlijk, efficiënt en slagvaardig helpen bij het vinden van de juiste ski's. Alle informatie over mij en mijn aankoopgeschiedenis heeft ze bij de hand. En ze ziet in haar bril alle productinformatie over de ski’s en kan al mijn vragen meteen beantwoorden.

De mogelijkheden die iBeacons te bieden hebben, worden eigenlijk alleen nog maar beperkt door de fantasie en de creativiteit van de mensen die ermee aan de slag gaan. En, vooruit, door privacy-issues. Maar dat is weer een ander verhaal.

Als je meer wilt weten over de impact die dit gaat hebben op het marketingvak, laat je dan verder inspireren op de Marketing Inspiration Day.

Ingeborg van Beusekom is senior marketingcommunications manager & pr bij SAP Nederland.

Ingeborg van Beusekom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken