De slimme pr-route van Uber

De slimme pr-route van Uber
  • Online
  • 22 aug 2014 @ 14:35
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • PROnline

Je kon de afgelopen zes maanden geen krant of nieuwsbrief openen of er stond een artikel over Uber in. In de Sprout-nieuwsbrief heeft men het er zo vaak over dat ik hen verdenk van een aandelenbelang. Maar oh, ik hou er van! Er is bijna geen ander bedrijf ter wereld dat de ene dienst na de andere zo snel achter elkaar introduceert. Of wereldwijd zo veel rechtszaken weet te creëren en daar ook nog eens heel trots op is. Iedere scheet die Uber laat wordt uitgebreid beschreven in alle media. En daar kunnen alle ondernemers, marketeers en communicatieprofessionals heel veel van leren. Want wie wil er niet een toename van 850% klanten in één week door een ‘simpele’ (pr-)rel?

Uber who?
Mocht je een tijdje onder een steen hebben geleefd (no worries, ik herken dat gevoel): Uber is een mobiele applicatie waarmee klanten een auto en chauffeur kunnen bestellen. De auto’s zelf zijn vaak bijna limousines van formaat en een flesje water is standaard inbegrepen bij de prijs. Een prijs die over het algemeen niet hoger is dan een normale taxi en aan het einde van de rit wordt het bedrag van je creditcard afgeschreven. Uber is de grootste concurrent van de taxiwereld en deze is op zijn zachtst gezegd niet zo blij. In onder andere Londen, Barcelona, Parijs, Milaan en Madrid legden afgelopen zomer nog meer dan 30.000 taxichauffeurs uit protest tegen Uber het verkeer in hun stad plat.

De meest recente ontwikkelingen op een rij
In Nederland is Uber alleen actief in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar desalniettemin weet Uber dus wel dagelijks het nieuws te halen. Zo lanceerde het bedrijf alleen al in Nederland de afgelopen maand twee (!) nieuwe diensten: Uberpool en Uberpop. Bij Uberpool geven passagiers hun locatie aan en bestellen een taxi via de app. Uber kijkt vervolgens of er op de route nog een andere klant is met een soortgelijke bestemming. Als er geen extra passagier gevonden kan worden dan wordt alsnog korting gegeven op de ritprijs, zo stelt de taxidienst. En Uberpop is een nieuwe optie in de Uber-app waarmee je een voordelige rit kunt bestellen bij een particuliere bestuurder.

Negatieve pr is voor Uber een godsgeschenk
Vooral Uberpop zorgde voor een storm van verontwaardiging in Nederland. Zo verwijt onder meer taxicentrale TCA dat Uber snorderpraktijken inzet. En de Inspectie Leefomgeving en Transport oordeelde dat de dienst illegaal is. Het heeft even geduurd, maar eindelijk heeft Uber de storm van negatieve protesten gekregen waar ze volgens mij al zo lang op zaten te wachten. Want Uber behaalt namelijk de beste resultaten bij dit soort ‘negatieve’ pr. Zo werden in Londen bijvoorbeeld voorafgaand aan de taxiprotesten advertenties in kranten geplaatst en bood Uber klanten kortingen op reizen aan. Bovendien presenteerde het bedrijf op hetzelfde moment een nieuwe functie (hoe toevallig). Nog nooit kreeg Uber zoveel nieuwe aanmeldingen als op de dag van de demonstraties. Het telde een toename van 850% ten opzichte van dezelfde dag de week ervoor.

Pierre-Dimitri Core-Coty, general manager van Uber, toonde zich dan ook terecht blij: ‘De protesten maken Uber vooral meer zichtbaar en laten veel mensen inzien dat er nu keuzes zijn die er voorheen niet waren.’

De protesterende taxichauffeurs hebben Uber dus enkel verder in het zadel geholpen en dat zijn de taxicentrales in Nederland nu ook aan het doen. En daar zijn ze in Amerika, waar het hoofdkantoor zich bevindt, maar al te blij mee. Die zijn qua pr-oorlogen wel wat gewend.

‘House of cards’-stijl
In de VS is Uber namelijk niet de enige in zijn soort en krijgt het hevige concurrentie van onder meer Lyft. En ook in deze concurrentiestrijd gaat het er hard aan toe. Diverse Amerikaanse media spreken zelfs over een vuile oorlog. Zo blijkt uit onderzoek van CNN dat Uber-medewerkers hun concurrent saboteren door het reserveren van ritten bij Lyft-chauffeurs die vervolgens op het laatste moment worden geannuleerd. Maar ook op pr-gebied gaat het er hard aan toe. Beide partijen gaan elkaar met regelmaat via statements te lijf. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel in The Wall Street Journal. Heerlijke statements waarbij ik gelijk ‘House of cards’- (Amerikaanse_televisieserie) visioenen krijg. Communicatief-strategisch nadenken van het allerhoogste niveau.

Pr om je vingers bij af te likken
Ik vind de wijze waarop Uber nieuws creëert, inhaakt op lokale ontwikkelingen en altijd op het juiste moment een nieuwe dienst introduceert briljant. Niemand let namelijk op het braafste jongentje van de klas. En Uber wil zeker niet dat braafste jongentje zijn. Want wie introduceert er dienst als Uberpop die wellicht wettelijk niets eens mag? Ik durf bijna te garanderen dat Uber over een paar weken, wellicht maanden, als blijkt dat deze dienst niet mag, gewoon als statement geeft: ‘Oeps, dat hebben we inderdaad juridisch niet goed inschat. Sorry, we zullen het nooit meer doen.’ Maar ondertussen heel hard lacht en in de tussentijd mooi zijn klantendatabase heeft verdriedubbeld.
 

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken