Betekent de omslag in mobiliteit het einde van Uber?

Betekent de omslag in mobiliteit het einde van Uber?
  • Online
  • 18 sep 2014 @ 08:23
  • Link
  • Bart van der Kooi
    Bart van der Kooi

    Digital Marketing Strateeg
    Storm Digital
  • Trends

Er gebeurt veel in de wereld van mobiliteit. De taxi-app Uber, waarbij chauffeurs en passagiers via een smartphone-app snel met elkaar in contact worden gebracht, is trending in veel media. En binnenkort zullen kwesties waar de overheid al jaren mee worstelt - het fileprobleem en het gebruik van het openbaar vervoer - vanzelf een richting worden opgestuwd door maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Maar welke ontwikkeling bepaalt nu eigenlijk de richting die we op gaan?

Autoproducenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat autorijden en het bezit van de auto aan het veranderen is. Met name in de grote steden voelen jongeren zich juist beperkt als ze een auto hebben: het onderhoud, bezit en parkeren zijn dure aangelegenheden. Om nog maar niet te spreken van de tijd die je kwijt bent aan het in de file staan en het zoeken naar je bestemming en een bijbehorende parkeerplek.

Maar er zijn twee ontwikkelingen die nog zwaarder drukken op de verandering. Ten eerste is dat tijd. Als chauffeur let je op de weg en heb je minder tijd en aandacht voor je vrienden of familie die met je meerijdt. Je ogen zijn tenslotte nog altijd gericht op de weg voor je.
Ten tweede is dat digitale bereikbaarheid. De mogelijkheden die in het openbaar vervoer zoals trein, tram en metro worden aangeboden, zorgen voor een betere benutting van je reistijd: je kunt communiceren via social media of volledig aan het werk zijn via laptop of tablet. Stopcontacten, goede dekking en meer wifi-beschikbaarheid maken het openbaar vervoer een stuk aantrekkelijker dan de auto. Met name in de grote stad, waar het parkeren en filerijden een groter pijnpunt zijn dan buiten de stedelijke gebieden.

Daarnaast zijn er volop ontwikkelingen in de auto-industrie, ook door de niet-traditionele spelers. Google wil een zelfrijdende auto op de markt brengen en taxi-apps zoals Uber zorgen er voor dat de drempels bezit, onderhoud en parkeren wegvallen. Maar files en het gebrek aan wifi zijn nog onopgelost. Autoproducenten zijn echter bezig om dit op te lossen: wifi, verbinding met je smartphone en met elkaar communicerende auto's om files te vermijden en zelfs helemaal te voorkomen.

Uber is een revolutionaire ontwikkeling, maar met zelfrijdende en file-ontwijkende auto's in zicht, in combinatie met voorkeuren van jongeren om reistijd beter te benutten, zou het einde van Uber zoals het nu bestaat, wel eens in zicht kunnen zijn. Dat is raar, voor een ontwikkeling die juist nu hip and happening is.

De vraag is echter of de technologische ontwikkelingen de boventoon zullen voeren als het aankomt op mobiliteit. Want hoe goed de technologie ook is, de mens bepaalt nog steeds zelf z’n voorkeuren.
 

Bart van der Kooi

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken