26 procent e-commerce in Nederland via mobiel

26 procent e-commerce in Nederland via mobiel
  • Online
  • 30 okt 2014 @ 01:01
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • Online betalen

Meer dan een kwart van alle online transacties verloopt momenteel via mobiele apparaten. De tablet en smartphone winnen aan populariteit. In heel Europa groeit het aandeel mobiele betalingen. Het Verenigd Koninkrijk is op het gebied van m-commerce koploper. M-commerce is daar goed voor 41% van de transacties. In Nederland en Spanje wordt 26% van alle transacties mobiel betaald. Frankrijk en Duitsland volgen met respectievelijk 18% en 16%.

Voor de beeldvorming: Europa loopt wereldwijd voorop. Het aantal mobiele betalingen in Noord-Amerika ligt op ‘slechts’ 16,7%. De grootste groei is zichtbaar in Azië, daar steeg het aandeel mobiele betalingen met bijna 60%. Dit laatste zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat Alipay, de meest populaire betaalmethode in bijvoorbeeld China, zijn betaalproces geoptimaliseerd heeft voor mobiel gebruik.

Onderzoek: ook apps zijn meegenomen
De cijfers zijn afkomstig uit onderzoek van Adyen. Het onderzoek is gebaseerd op betaalgegevens van klanten van deze payment service provider. Ook de aankoop van apps is meegenomen in deze cijfers. Het is natuurlijk vrij logisch dat deze aankopen via een mobiele transactie worden verricht. Meer gedetailleerde informatie over het onderzoek is hier te vinden.

Technologische verbeteringen en gemak
Steeds meer webshops spelen in op mobiele bezoekers. En ook het gemak waarmee mobiel aankopen kunnen worden gedaan neemt steeds verder toe. Technologie was lange tijd een bottleneck in de echte doorbraak van m-commerce. Nu deze drempels steeds verder worden verlaagd, is de verwachting dat het aandeel mobiele transacties alleen nog maar verder toe zal nemen.

PC nog steeds favoriet
Wanneer het gaat om online shoppen, blijft de pc nog steeds koploper. De vraag is natuurlijk hoe lang dat zo blijft. De mobiele betaaltechnologie blijft zich in sneltreinvaart ontwikkelen. Wanneer we kijken naar het segment ‘Reizen’ is het gat tussen mobiele- en desktoptransacties overigens het kleinst. De pc is daar goed voor ongeveer 60% van de transacties, mobiel heeft daar inmiddels een aandeel in van bijna 40%.
 

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken