De social media-trend voor 2015: employee advocacy
- Online
- 1 dec 2014 @ 08:05
- Link
-
Erwin van Litsenburg
country manager Nederland
Smarp - Social media
- 1 dec 2014 @ 08:05
- Erwin van Litsenburg
Social media is continu in beweging en binnen dit domein zijn de veranderingen haast niet bij te houden voor de gemiddelde marketing-, HR- of communicatie-professional. Toch zijn er interessante trends die het social media-landschap flink gaan opschudden. Dit heeft tal van consequenties voor de manier van werken en de manier waarop organisaties communiceren en budgetteren. Kortom, uitdagingen genoeg!
GROTE UITDAGINGEN VOOR ORGANISATIES
1. Onderscheidend op social media
De meeste bedrijven en non-profit organisaties communiceren nu al enkele jaren via social media vanuit hun corporate accounts. In het begin was het vooral uitproberen en testen, maar steeds vaker lukt het om op basis van een weloverwogen strategie en goede, consistente uitvoering een (goed) bruikbare communicatiemix in te zetten. Maar wat nu? Hoe nu verder? Naast het proberen te volgen van alle ontwikkelingen, zoals mobile, social media ads en nieuwe platforms, lijken steeds meer organisaties tegen de grenzen van social media aan te lopen.
2. Balans tussen authenticiteit en commercie
Eén van de grote uitdagingen daarbij is (in steeds grotere mate) het goed kunnen blijven balanceren tussen enerzijds voldoende zichtbaarheid en authenticiteit en anderzijds voldoende commerciële slagkracht en impact. Immers, bij bedrijven moet bijvoorbeeld geld verdiend worden en bij non-profit organisaties voldoende giften.
3. Voldoende bereik genereren
Een andere grote uitdaging is voldoende bereik creëren, liefst zo authentiek mogelijk, zonder dat daar enorme communicatiebudgetten voor nodig zijn. Vooral bij platforms als Facebook en LinkedIn is het heel lastig om je bereik te laten exploderen zonder dat je daarbij gebruik maakt van advertenties. En social media ads kunnen de kosten aardig op laten lopen.
BELANGRIJKSTE TREND VOOR 2015
Naast bovenstaande drie uitdagingen is een steeds meer gehoorde ontwikkeling (en dus uitdaging) het betrekken van eigen medewerkers. Dat is dan ook volgens mij de belangrijkste social media-trend voor 2015. In het Engels noemen ze het ‘employee advocacy, in het Nederlands wordt het ‘medewerker ambassadeurschap’ genoemd.
Employee advocacy lost veel op
Ik volg deze ontwikkeling al een tijdje en ik heb me er in flink in verdiept. En wat blijkt? Het is een prima oplossing voor veel van de bovengenoemde uitdagingen. Employee advocacy vergroot de mogelijkheden van corporate social media en tackelt deze uitdagingen en nog veel meer! Ook uitdagingen die op zich niet zoveel met social media te maken hebben. Ik noem er zo direct een paar, maar eerst leg ik uit hoe het principe van employee advocacy werkt:
1. Centrale afdelingen (communicatie, marketing en/of HR) creëren of verzamelen interessante (bedrijfs)content;
2. Zij stellen deze content in een employee advocacy-platform beschikbaar aan hun medewerkers;
3. De medewerkers delen deze content (vaak via 1 of 2 kliks) met hun eigen social media-netwerken;
4. Vrienden, volgers en connecties van de medewerkers liken, klikken, retweeten of forwarden de berichten;
5. Het employee advocacy-platform meet de interactie en het (toegenomen) bereik en kan zo de ROI berekenen.
Schematisch ziet employee advocacy er als volgt uit:
Medewerkers doen niet zomaar mee
In theorie ziet bovenstaande werkwijze er vrij eenvoudig uit en in essentie werkt het ook zo. Maar in de praktijk blijkt dat medewerkers niet zomaar even meedoen. Het is belangrijk medewerkers goed te faciliteren bij deze nieuwe manier van communiceren. Het motiveren van medewerkers om aan te sluiten en activeren van hen zodra er nieuwe content klaar staat zorgt voor een beter resultaat. Gelukkig zijn er prima methodes en tools (in de employee advocacy-platforms) om medewerkers actief en enthousiast te maken en te houden. Ik spreek zelf graag over faciliteren, activeren & motiveren. In mijn volgende blog dat morgen verschijnt meer hierover.
-
Erwin van Litsenburg
- Werkt bij: Smarp
- Functie: country manager Nederland
- Website:http://www.smarp.com/nl/
- Profiel »
- medewerkers
- employee advocacy-platforms
- medewerker ambassadeurschap
- trends
- employee advocacy
- social media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing