5 redenen waarom je nieuwsbrief niet wordt gelezen

5 redenen waarom je nieuwsbrief niet wordt gelezen
  • Online
  • 18 dec 2014 @ 10:51
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

Tijd voor een opendeuren-blog over e-mailmarketing, waarbij je na het lezen ervan toch bij jezelf denkt: ‘Hmmm, daar moet ik toch eens werk van maken.’ Voordat ik in ga op de oorzaken waarom jouw e-mails geen effect sorteren en ze niet worden geopend, wil ik graag eerst even kort benadrukken wat e-mailmarketing voor je kan betekenen.

Waarom e-mailmarketing?
E-mailmarketing is één van de oudste online marketingkanalen. En ondanks dat er inmiddels vele online kanalen zijn bijgekomen, is e-mail nog steeds het kanaal met de hoogste ROI (zie emailstats.nl).
Recentelijke cijfers van Custora over het shopgedrag tijdens Black Friday en Cyber Monday tonen bijvoorbeeld aan dat e-mail de grootste omzet driver was dit jaar. Onderzoek van Blinker en CG Selecties heeft bovendien aangetoond dat maar liefst 72% van alle consumenten reclame het liefst via e-mail ontvangt en dat online aankopen het vaakst door e-mail wordt geïnitieerd (70%). Verder geven de respondenten aan zich speciaal voor nieuwsbrieven in te schrijven om aanbiedingen (69%) en kennis (57%) te ontvangen.


Bron: Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 - Blinker en GC Selecties

Genoeg redenen om e-mail te overwegen in je marketingmix. Zet je e-mailmarketing al in en wil je jouw resultaten verbeteren? Onderstaand 5 mogelijke oorzaken waarom jouw nieuwsbrief of e-mailcampagne niet wordt geopend:

1) Geen of een gebrek aan gepersonaliseerde content
Contentmarketing wordt wel omschreven als het produceren, publiceren en verspreiden van content die aansluit op de behoeften van gedefinieerde doelgroepen om met hen een relatie aan te gaan of juist om bestaande relaties te versterken. E-mailmarketing biedt voldoende kansen om contentmarketing toe te passen. Je kunt makkelijk segmenteren in je doelgroep op basis van de profielen die je aanlegt en de boodschap die je naar je doelgroep stuurt te personaliseren. Ontvangers willen niet door nutteloze informatie scrollen op zoek naar iets relevants voor hen. Ze willen geraakt en verrast worden en het idee krijgen dat de nieuwsbrief op maat voor hen gemaakt is.

2) Niet voor mobiel geoptimaliseerde e-mail
Volgens cijfers van Litmus steeg het aantal mobiele opens van verzonden e-mails met 21% in 2013 al naar 51%. We leven inmiddels in een mobilefirst maatschappij. Begin dit jaar las je hier op MarketingTribune  al een aantal ontwikkelingen, bijvoorbeeld dat 72% van de Nederlanders inmiddels al toegang heeft tot mobiel internet. Needless to say, je e-mails moeten ook goed te lezen zijn op mobile devices. Als ze dat niet zijn, dan is de kans groot dat ontvangers de moeite niet meer nemen om je nieuwsbrief te openen en te lezen.

3) Ontvangers weten niet wat ze kunnen verwachten
Je nieuwsbriefbestand vergroten is een goed idee. Hoe meer mensen je kunt bereiken, hoe groter de kans op goede resultaten. Als je nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief werft en hen tijdens en na het aanmeldproces niet vertelt waar ze zich voor aanmelden, hoe vaak ze wanneer en waarover communicatie gaan ontvangen, dan haken ze als snel weer af. Ze vergeten je en ze openen je nieuwsbrieven niet meer. Of erger nog ze melden zich of doen een spam report. Stuur daarom een nette bevestigingsmail waarin staat waarvoor de ontvanger zich heeft aangemeld. Het meesturen van een incentive als dank voor de aanmelding doet het daarbij altijd goed.

4) Slechte onderwerpregels
Goed schrijven is een kunst en dat geldt zeker voor een onderwerpregel. Dat en de afzender zijn de belangrijkste triggers voor het openen voor een e-mail. Wissel af, speel in op je doelgroep en prikkel je ontvangers. Ga niet voor gemak en iedere keer dezelfde onderwerpregel en voorkom taalkronkels, spelfouten of spamgevoelige teksten. Allemaal redenen waarom mensen zich uitschrijven of de e-mail niet meer openen en lezen.

5) Te weinig waarde brengen
Tot slot geldt ook voor je content dat je die moet afwisselen. Als je een one trick pony wordt, dan word je saai en dan breng je weinig nieuws meer voor je ontvangers en dan haken ze af. Behalve afwisseling moet je je ontvangers ook waarde bieden. Het openen en lezen van de nieuwsbrief moet hen iets extra’s brengen. Dat kunnen direct toepasbare tips zijn, iets grappigs dat ze met anderen kunnen delen, een aanbieding, een whitepaper of een tool die ze kunnen gebruiken in hun werk. En nogmaals, wissel dit af en zoek naar nieuwe waardes voor je ontvangers.

Zoals ik al zei, zijn het eigenlijk open deuren, maar zien wij nog vaak genoeg dat bedrijven niet goed nadenken over bovenstaande punten met als gevolg teruglopende e-mail marketing resultaten. Om je nieuwsbrief nog verder te optimaliseren hebben wij een gratis nieuwsbrief checklist ontwikkeld die je stap voor stap helpt naar de perfect uitgevoerde e-mail nieuwsbrief mailing. Veel succes met je volgende nieuwsbrief!

Dit blog is geschreven door Mark van den Berg, teammanager bij Blinker en MailPlus.Mark is binnen de zusterbedrijven Blinker (bureau voor e-mail marketing en marketing automation) en MailPlus (E-mail Service Provider) verantwoordelijk voor het marketingbeleid. Met zijn team focust hij zich via offline kanalen (onder meer marketingvakbladen) op de juiste branding en positionering van de labels en via online kanalen (e-mailmarketing, social media, blogs, marketing platformen en nieuwsbrieven) op leadwerving, -nurturing en -cultivatie, zodat sales hun doelstellingen kunnen halen. Daarnaast zorgen zij voor succesvolle deelnames aan events en beurzen waar zij regelmatig lezingen verzorgen over de onderwerpen e-mail marketing, e-commerce en marketing automation. Naast zijn werkzaamheden voor Blinker en MailPlus, blogt Mark ook nog regelmatig voor socialmedia.nl en is hij lid van de DDMA commissie Events & Awards.

Twitter

LinkedIn


 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken