Programmatic buying: 5 trends die je niet mag missen

Programmatic buying: 5 trends die je niet mag missen
  • Online
  • 18 dec 2014 @ 00:01
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Big data

Wat zal 2015 brengen en wat kunnen organisaties en marketeers verwachten van de aanhoudende digitale marketing-revolutie. Nederland is één van de meest ontwikkelde landen ter wereld wat betreft programmatic buying: de geautomatiseerde inkoop van online advertenties. Het tempo waarmee innovatie plaatsvindt en de revolutie op het gebied van consumenten- en zakelijke technologie veranderen het consumentengedrag. Dit maakt het voor marketeers lastig om consumenten bij te houden. Onderstaand vijf belangrijke trends waarmee marketeers rekening moeten houden bij het bepalen van hun strategieën en het vaststellen van de budgetten voor 2015.

1. Transformatie naar een multi-touch attributiemodel
2015 wordt het jaar dat marketeers tegen de beperkingen van simpele attributiemodellen aanlopen en overstappen op een multi-touch attributiemodel (MTA). MTA stelt marketeers in staat om de volledige marketingmix te bekijken en in de gaten te houden in hoeverre consumenten met de verschillende media omgaan en welke acties daarop volgen. MTA maakt het voor marketeers ook mogelijk om te zien hoe verschillende marketingkanalen elkaar beïnvloeden en hoe salesattributie eigenlijk zou moeten worden gewogen. Over het algemeen bekijkt MTA het hele plaatje en in 2015 zullen marketeers de voordelen zien van deze holistische benadering.

2. Het gebruik van big data van de adverteerder wordt steeds belangrijker
In 2015 breekt het gebruik van self-service systemen door waarmee marketeers steeds meer eigen big data kunnen gebruiken en zelf programmatic campagnes kunnen voeren. Adverteerders en bureaus die via automated trading display advertising en video willen inkopen, kunnen dat nu nog slimmer doen. Ook wordt het via datamanagementplatformen, zogenaamde DMPs, mogelijk om first party data op te slaan, te organiseren, te gebruiken bij inkoop en van de verkregen inzichten te leren. De data van de adverteerder wordt gebruikt om resultaatgerichte campagnes op te zetten.

3. De industrie roept reclamefraude een halt toe
Het valt niet te ontkennen dat het onderwerp reclamefraude in 2014 tot nieuwe hoogtes steeg. Iedereen in de industrie heeft wel een mening over dit fenomeen en de meeste hadden geen moeite een schuldige aan te wijzen. Een positief effect is echter dat steeds meer bedrijven zich nu focussen om het probleem op te lossen en in 2015 zullen we nog meer initiatieven zien die ervoor moeten zorgen dat advertentiebudget niet verspild wordt. Waar nu behoefte aan is, is dat de industrie zich verenigt om dit probleem gezamenlijk een halt toe te roepen.

4. Toename van uitgaven op programmatic video
Tv/video heeft een onvolledig benut potentieel in onze industrie omdat we niet goed weten hoe we onze doelgroep moeten targeten. Stel je eens voor dat we in staat zouden zijn om de gegevens over het kijkgedrag van mensen in te zien om zo inzichten te verkrijgen in hun interesses en intenties. We zouden dan tevens in staat zijn om deze informatie te gebruiken om relevante advertenties te tonen, in plaats van een algemene advertentie voor iedereen. In 2015 zullen marketeers zich realiseren dat er een enorm potentieel zit in het hanteren van programmatic buying technologieën voor video advertenties. Uitgaven op dit terrein zullen dan ook toenemen.

5. Merkcampagnes alleen afrekenen op zichtbaarheid binnen de doelgroep
Tegen het eind van vorig jaar voorspelden we dat 2014 zou gaan over programmatic branding en bij Rocket Fuel hebben we gezien dat onze klanten onze diensten gebruiken voor merkcampagnes en direct response. Voor marketeers is het belangrijk om de juiste doelgroep aan te kunnen spreken die zich steeds minder op televisie bevind. Traditionele campagnes gebruiken daarentegen vaak nog een ‘schot hagel’ om groepen aan te spreken. In 2015 zullen merkadverteerders de beste advertentietechnologie gaan gebruiken om zeker te zijn dat de personen die ze targeten, ook echt in de doelgroep zitten - om zo verspilling tegen te gaan en vooral de ROI te verhogen.

Dit blog is geschreven door Dominic Trigg, SVP en Managing Director Europa, en Ernest Aberson, Country Manager Benelux, van Rocket Fuel.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken