[Columnist geeft visie] Heb je even 30 seconden?

[Columnist geeft visie] Heb je even 30 seconden?
  • Online
  • 26 jan 2015 @ 00:16
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • Video

Voor ons jubilieumnummer (MarketingTribune 17, 7 oktober 2014) hebben wij onze online columnisten gevraagd hun visie op het vak te delen. Voor het platform Online Marketing vroegen wij Josine Pelleboer van Brandfighters: 'Om als marketeer de aandacht van de consument te trekken moet je snel en creatief zijn vandaag de dag. Zijn de zes-seconden-video’s van Vine de toekomst?'

Heb je even 30 seconden? Onze aandachtsspanne lijkt steeds korter te worden. Vooral die van een online kijker. We scannen Nu.nl, kijken liever vlogs dan het lezen van een blog, we zoeken instructies op via een YouTube-tutorials en een pre-roll van 30 seconden wordt het liefst snel ‘geskipt’. Om als marketeer de aandacht van de consument te trekken moet je snel en creatief zijn vandaag de dag. Zijn de zes-seconden-video’s van Vine de toekomst?

Zelfs klikken kost teveel tijd
Het is niet voor niets dat Facebook autoplayvideo’s heeft geïntroduceerd. Er wordt namelijk meer interactie gecreëerd en de ‘Facebooker’ stopt met scrollen. Want het klikken op een video, wachten totdat de video geladen is en vervolgens de video bekijken kost te veel tijd en inspanning. ‘Click en play’-video’s worden daarom veel weg geklikt. De korte video’s van Instagram en Vine spelen in op de aandachtsspanne van de hedendaagse mediagebruikers.

Vine brandmarketingfenomeen van de toekomst
Social media-experts in Amerika omschrijven Vine als het grote social media-succes van de afgelopen twee jaar en het brandmarketingfenomeen van de toekomst. Het is opvallend dat er in Nederland nog weinig met Vine wordt gedaan. Deze korte video’s van zes seconden bevatten leuke content en zijn makkelijk te consumeren en te delen. De video’s verplichten je om een boodschap en/of merk creatief in beeld te brengen. Zes seconden lijkt erg kort, maar je kan in die tijd veel zeggen of een emotie overbrengen. Het voordeel van dit soort video’s is dat ze bijna te kort om weg te klikken, dus je creëert optimale engagement. In Amerika wordt veel gedaan met de korte zes seconden video’s.

Oreo inspireert fans hoe je Oreo-koekjes eenvoudig in de keuken kan gebruiken voor lekkere recepten. Adidas brengt de geschiedenis van de voetbalschoen creatief in beeld. Of denk aan productintroducties, tutorials of inhakers op bijvoorbeeld vaderdag. Converse wist fans met een Vine-campagne te activeren om user generated content te genereren.

Een dag uit het leven van je sneaker
De fans van Converse werd gevraagd om Vine-video’s te maken rondom het thema 'Een dag uit het leven van je Converse-sneakers'. Massaal gingen Converse-dragers aan de slag en werden de meest creatieve Vine-video’s geüpload. Deze campagne leidde niet alleen tot hoge engagement maar ook tot goede salescijfers.

WhatsApp voor het verspreiden van content
Vooralsnog moeten Vine en Instagram vooral gezien worden als creatieve tools. Je hebt de andere grote social media-kanalen nodig om bereik te genereren. Video’s die met Vine of Instagram gemaakt worden kun je makkelijk delen via Twitter, Facebook of bijvoorbeeld Google+. Vines kun je zelfs downloaden, embedden op een website of versturen via WhatsApp. Dat laatste is zeer interessant, want ik denk dat WhatsApp een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het verspreiden van content, denk bijvoorbeeld aan alle inhakers die tijdens het WK in groepschats werden rondgestuurd.

Voor nog meer blogs uit ons jubileumnummer zoek dan op 'Columnist geeft visie'.
 

Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken