E-mailmarketinguitdagingen voor 2015

E-mailmarketinguitdagingen voor 2015
  • Online
  • 29 jan 2015 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

Een nieuw jaar, dus nieuwe kansen. Ook voor e-mailmarketeers. Welke uitdagingen moeten zij in 2015 aangaan als het gaat om hun vak? De uitdagingen die wij onder meer zien: e-mailbestand laten groeien, mobiele e-mailmarketing is een must, en zorgen voor betere engagement.

1) Bestandsgroei
De uitspraak ‘Stilstand is achteruitgang’ gaat ook op voor je e-mailmarketingdatabase. Als je niet continu op zoek gaat naar uitbreiding met de juiste personen en je groei niet verder stimuleert, dan gebeurt het onvermijdelijke: je database krimpt.

Het is namelijk utopie om te denken dat iedereen altijd iedere nieuwsbrief opent, reageert op je campagnes en voor altijd geïnteresseerd blijft in je aanbod. Zoals met alles in de marketing kent ook het abonnement op je nieuwsbrief een lifecycle en aan het einde van die lifecycle melden mensen zich af. Daarnaast verouderen e-mailadressen of worden ze niet meer gebruikt omdat bijvoorbeeld contactpersonen uit dienst gaan. In dat geval komt er een bounce terug op het betreffende e-mailadres.

Onderzoek van Marketing Sherpa wijst uit dat e-mail marketingdatabases van nature met ongeveer met 22,5% per jaar slinken vanwege afmeldingen en bounces.

Databasegroei
Het mag duidelijk zijn dat als je geen tijd, liefde en aandacht besteedt aan de contacten in je database mensen zich uitschrijven. Maar behalve investeren in je huidige contacten, moet je ook streven naar groei en rekening houden met jaarlijkse afmeldingen en bounces. Groei definiëren wij dan ook als: Aanmeldingen – (Afmeldingen + Bounces). Het spreekt voor zich dat de uitkomst positief moet zijn om daadwerkelijk te spreken van groei.

Voor concrete tips om e-mailadressen te verzamelen en je database met de juiste personen te laten groeien, download het white paper ‘E-mail bereik vergroten & resultaat verbeteren’.

2) Mobiele e-mailmarketing
Volgens cijfers van Litmus was het percentage mobile opens van verzonden e-mails 47% in april 2014. Experian stelt zelfs dat in Q3 van 2014 het aantal mobile opens met 48% is gestegen ten opzichte van Q2 in datzelfde jaar waardoor nu meer dan de helft (53%) van alle geopende e-mails op mobiel plaatsvindt. Verder is gebleken dat de unieke clicks vanaf mobiele telefoons en tablets 48% van het totaal aantal unieke clicks zijn. Campaign Monitor stelt tot slot dat in 3 jaar tijd (Q1 2011 tot Q1 2014) mobile opens zijn gegroeid van 15% naar 42%.

Eigen onderzoek  (in samenwerking met CG Selecties) toont aan dat in Nederland in 2014 43% van alle e-mails voornamelijk op mobiele devices (smartphones en tablets) wordt gelezen. We hebben in datzelfde onderzoek ook gevraagd welk van die apparaten dan de voorkeur heeft. Het blijkt dat tweederde e-mail bij voorkeur op de mobiel leest en eenderde bij voorkeur op zijn tablet. Langzaamaan winnen de mobile opens ook in Nederland terrein.

Onze voorspelling is dat het niet lang meer duurt voordat de desktop voorbij gestreefd wordt door mobiele apparaten en dus moeten e-mailmarketeers hier rekening mee houden in hun beleid. Uiteraard moet je kijken naar je eigen statistieken, maar die zullen (afhankelijk van de branche of markt waarin je opereert) in toenemende mate aantonen dat mobile opens groeiende zijn. Responsive design van mail templates en landingspagina’s zijn van wezenlijk belang geworden om de beleving van de ontvanger op mobiel optimaal te faciliteren en mobiele conversies te genereren.

Meer weten over mobiele e-mailmarketing? Download ons white paper.

3) Engagement
Actie is reactie, wordt wel gezegd. Zo zou het ook moeten zijn als je een e-mail of nieuwsbrief verstuurt naar jouw ontvangers. Echter zien we maar al te vaak dat minder dan de helft de mail opent en dat nog minder mensen doorklikken om iets te doen op de achterliggende landingspagina. Het is daarom belangrijk dat je jezelf onderscheidt in de mailbox door de content die je levert en de boodschap die je brengt. Op basis van het gedrag van je ontvangers, hun profielen en segmentatiekenmerken, kun je de boodschap, content en het verzendmoment helemaal afstemmen op het individu waardoor de engagement verbetert. Ook dit zijn zaken waar e-mailmarketeers aan moeten werken in 2015 om succes te halen uit het e-mailkanaal. Van bulk mailings naar persoonlijke lifecyclecampagnes.

Heb je zelf nog meer uitdagingen voor je e-mailmarketingstrategie in 2015? Laat het ons weten, want wij realiseren ons dat dit niet de enige zaken zijn die spelen op het gebied van e-mailmarketing in 2015.

Mark van den Berg, commercieel manager @ Blinker & MailPlus
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken