Social highlights van januari

Social highlights van januari
  • Online
  • 29 jan 2015 @ 08:50
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media

Daar is ‘ie dan: het allereerste maandoverzicht - vers van de digitale pers en verzorgd door Social Embassy - met al het belangrijkste nieuws uit de Kabels van januari en nog een klein restje december.

We begonnen dit jaar met overzichten en trends. De zogenaamde trendwatchers en trendvoorspellers vielen over elkaar heen met de meest uiteenlopende trendverwachtingen voor 2015. Benieuwd of er al iets is uitgekomen? Check gewoon nog even dit overzicht.

FACEBOOK
De grote blauwe reus is 2015 niet gestart met de nieuwe gebruiksvoorwaarden, welnee, het werd uitgesteld tot 1 februari.
Uiteraard hebben deze nieuwe gebruiksvoorwaarden te maken met persoonsgegevens en de rol die ze kunnen en mogen spelen in de advertenties op het netwerk. Een gevoelig issue, dus Facebook nam extra tijd zodat gebruikers zich hier goed op kunnen voorbereiden.

In januari werd ook bekend dat Facebook-video’s vaker gebruikt worden door merken dan YouTube-video’s. De uitsluitend stijgende lijn die juli vorig jaar werd ingezet, kruiste de dalende lijn van YouTube afgelopen november, zo laat onderzoek van SocialBakers zien.

Ook onderneemt Facebook sinds kort nieuwe stappen om de nieuwsfeed verder op te schonen.
Na spam en click-bait zijn nu de hoaxes aan de beurt. Facebook probeert van deze ‘false stories’ af te komen door meer feedback te verzamelen van hun gebruikers. Hiervoor wordt er een optie ‘It’s a false news story’ toegevoegd aan de opties wanneer een gebruiker ervoor kiest het verhaal te ‘hiden’ van zijn of haar nieuwsfeed.

TWITTER
Twitter heeft aangekondigd het Indiase bedrijf Zipdial over te nemen.
Hiermee wil Twitter het netwerk ook beschikbaar maken voor personen die nauwelijks internet hebben. Tweets kunnen via spraakopnames en sms’jes verstuurd worden wanneer consumenten een nummer bellen en deze één keer over laten gaan. Twitter hoopt met de overname personen te bereiken die in gebieden wonen waar internet langzamerhand steeds verder uitgerold wordt, bijvoorbeeld in Brazilië, India en Indonesie.

WHATSAPP
In januari werd de webversie van Whatsapp gelanceerd.
De chatdienst maakt het mogelijk om via je browser toegang te krijgen tot je chats.

Daarnaast was er nieuws over de advertentiemogelijkheden in Whatsapp.
David Marcus, vice president van de messenger-platformen van Facebook, gaf in een interview aan de mogelijkheden te onderzoeken om meer ‘revenue’ uit WhatsApp te halen. Eén van de mogelijkheden is het gebruik van ‘sponsored content’.

SOCIAL ADVERTISING
Dat social media niet meer los ingezet wordt, maar steeds meer geïntegreerd wordt, is geen nieuws meer te noemen. E-mailmarketing is voor veel merken nog steeds een enorm grote bron van inkomsten. Maar hoe kun je je e-mail-data geïntegreerd inzetten via Facebook of Twitter? Lees hier drie manieren om je eigen (owned) media en betaalde (paid) media te koppelen.

In de categorie ‘dare to be amazed’ sprong er deze maand eentje uit, en wel de advertentiemogelijkheden op SnapChat.
Heb je toevallig nog 750K verstopt in de hoes van een videoband? Dit is het moment je spaarcenten in te zetten, want SnapChat geeft geen duimbreed toe: $ 750.000,- om je Snaps - snelle video’s en foto’s - een dag te laten verschijnen in de Recent Updates van je doelgroep. Grootheden als McDonald’s, Samsung en Macy’s gingen je voor.

Natuurlijk was er nog veel en veel meer nieuws in januari, wil je alle Kabels van januari nog eens nalezen? Check dan het overzicht op onze site!

Deze bijdrage is geschreven door Marloes Grimbergen, coordinator content & community bij Social Embassy.

Eerdere artikelen van Social Embassy:

Highlights van 2014

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken