Social media stuwen verkopen in de fashionindustrie

Social media stuwen verkopen in de fashionindustrie
  • Online
  • 27 jan 2015 @ 09:46
  • Link
  • Aleksandra Andjelic
    Aleksandra Andjelic

    director pr
    Co-Workx
  • Social media

Binnen de online marketingcommunicatiemix zijn social media en contentmarketing veel gebruikte middelen. Het merendeel gebruikt social media om het imago van de producten en de organisatie te versterken. Het doel is de klantrelatie versterken en de autoriteit te vergroten. Maar met social media en contentmarketing kan een organisatie zoveel meer bereiken. Bijvoorbeeld het verhogen van sales, zoals ook in de fashionwereld gebeurt.

De relatie tussen social media, online content en sales wordt steeds duidelijker. Neem bijvoorbeeld de Fashionweek in New York, Londen, Milaan en Parijs. Inkopers bezoeken verschillende shows en luisteren naar de mening van vooraanstaande fashion influencers om te weten wat het grote publiek aankomend seizoen wil dragen.

Inkopen via de mening van een groot publiek
Maar de shows zijn niet meer alleen voor fashioncritici. Social media zorgen ervoor dat de hele wereld op de exclusieve gastlijst staat. En dus heeft ook het grote publiek direct een mening over de getoonde collecties en plaatst deze massaal online. Inkopers maken gebruik van deze informatie. Beide informatiebronnen zijn voor hen belangrijk bij het maken van een selectie.

Zo bleek uit onderzoek van SAP dat tijdens de Milan Fashionweek modemerk Armani (op Marni na) de meest positieve aandacht kreeg van fashion influencers en het grote publiek op social media. Je begrijpt al dat dit merk dus een veilige en gewilde keuze voor inkopers is.

Marni genoot met hun collectie die vooral is geïnspireerd op bloemen van de meeste aandacht van fashion influencers. Maar het grote publiek vond het niet noemenswaardig. Het merk behaalde niet de top-5 met meest genoemde merken op social media tijdens de Milan Fashionweek.

Fendi stond 2de op deze lijst. Niet gek met de beroemde Karl Lagerfeld als creative director. Bovendien liepen er bekende modellen over de catwalk, zoals Cara Delevinge en Kendall Jenner. Juist de kleding die de beroemdheden droegen, zorgde voor 60 procent van alle sociale mediaberichten omtrent de modeweken. Maar fashioncritici trekken zich niks aan van wat bekende personen tijdens de weken dragen. Op de lijst met meest positieve genoemde merken door fashioncritici, kwam het merk niet in de top-5 voor.

Social media en contentmarketing voor verkoop
Zowel Fendi als Marni bereiken tijdens de Fashionweek aanzienlijk minder publiek dan Armani. Fendi moet werken aan hun relaties met fashion influencers. Marni moet hun social mediastrategie aanpassen. Dan halen ze net als het gevestigde Armani het maximale uit het event.

Het voorbeeld is afkomstig uit de modebranche, maar het principe geldt ook voor andere soorten bedrijven. Elke branche kent belangrijke influencers en heeft een doelgroep die ook online te vinden is. Toon dus aan dat online marketing niet alleen essentieel is voor het versterken van het imago, maar ook voor het direct bevorderen van sales. Daar is vast budget voor, want welke organisatie wil nu niet meer verkopen?
 

Aleksandra Andjelic

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken