Hoe de cloud het marketingvak volledig omgooit

Hoe de cloud het marketingvak volledig omgooit
  • Online
  • 2 mrt 2015 @ 00:01
  • Link
  • Ingeborg van Beusekom
    Ingeborg van Beusekom

    Senior Marketing Communications Manager
    SAP Nederland
  • Online

Twee innovaties, nee revoluties, zijn de afgelopen jaren allerminst onbesproken gebleven: mobiele technologie en cloud computing. Op zichzelf hebben beide techsilo's de manier waarop we zakendoen al flink veranderd. Niet in de laatste plaats voor marketeers. Bijblijven is voor hen een absolute must, want succesvolle strategieën uit het verleden kunnen morgen hopeloos verouderd zijn. Mobiele cloud computing is dat in ieder geval niet. Ook voor marketeers is er geen ontkomen aan.

Er heeft de afgelopen jaren een belangrijke verschuiving plaatsgevonden. Niet langer is de klassieke desktop het belangrijkste vertrekpunt voor verkenningen over het web, maar een mobiel apparaat. Dat is geen onderbuikgevoel, maar blijkt uit harde cijfers van CNN-onderzoekers.
Het webverkeer vanaf smartphones en tablets is groter dan ooit. Voor marketeers is mobile dan ook een enorm belangrijk kanaal voor het bereiken van de doelgroep, zeker voor de consumentenmarkt.

Consument aan het roer
Consumenten bepalen daar wat werkt en wat niet, wat zij willen en wat niet. Volgens onderzoek geeft ongeveer 43 procent van de consumenten de voorkeur aan aanbiedingen via SMS boven barcodescans of coupons verstuurd via pushberichten. Marketeers kunnen weinig anders dan hun strategieën daarop afstemmen, willen ze niet enorme kansen mislopen. Het is dus pure noodzaak dat ze de trends en verwachtingen vanuit de markt op de voet volgen.

Het goede spoor?
Maar daar is wel kennis van die klant voor nodig. En daar ontbreekt het bij traditionele marketingoplossingen vaak aan. Volgens een onderzoek van Accenture staat voor 77 procent van de marketeers de klant centraal. Maar slechts 62 procent van hen weet zeker dat ze op het goede spoor zit. Dat is voornamelijk te wijten aan de ineffectieve marketingprocessen die bovendien lastig meetbaar zijn.
In de cloud bestaat dat probleem niet. Iedere beslissing van de klant, iedere 'view, bounce en click' is meetbaar. Het geeft marketeers inzicht in voorkeuren, en dat is een belangrijk instrument voor verdere finetuning van de klantbeleving.

Gericht op het individu
Bovendien kunnen via clouddiensten afzonderlijke klantvoorkeuren niet alleen in kaart worden gebracht, maar kan de marketeer hen ook als individu bedienen. Denk aan gepersonaliseerde dagelijkse meldingen, orderbevestigingen of reisupdates: met mobiele cloudtechnologie is het allemaal mogelijk.

Groter bereik
Cloudgebaseerde diensten hebben nog een belangrijk voordeel: ze zijn benaderbaar voor iedereen met een browser, ook vanaf een mobiel platform. Dat is zeer waarschijnlijk een fors deel van je doelgroep: vrijwel iedereen heeft een smartphone of tablet. En vrijwel iedereen maakt gebruik van mobiel internet. Je theoretische bereik is daardoor praktisch onbeperkt. Vergelijk dat eens met traditionele marketinginstrumenten.

Communiceren en samenwerken
Daarnaast maakt de cloud samenwerken en communiceren gemakkelijker. Met je collega's, je businesspartners, maar ook met je klant en doelgroep. Samenwerken vanuit de cloud is een laagdrempelige manier voor het leggen van de juiste lijntjes met de mensen die voor je business belangrijk zijn. En dankzij het mobiele karakter van de cloud kan dat overal, niet alleen tussen de vier muren van kantoor.

De vraag is niet meer of, maar hoe jij je mobiele marketing kunt versterken met de cloud.
 

Ingeborg van Beusekom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken