[Winactie] Veel social communities missen oprechte community commitment
- Online
- 3 feb 2015 @ 00:01
- Link
-
Patrick Petersen
consultant, oprichter
Bureau AtMost - Social media
- 3 feb 2015 @ 00:01
- Patrick Petersen
‘Handboek Social’ is mijn nieuwste boek. Het boek focust op de transitie naar social business en het gedegen uitvoeren van een social media-marketingcampagne. Geen gouden bergen, flauwe lijstjes en platte inzichten, maar een diepte die vooral vanuit de sociologie en psychologie wordt bekeken. Het motto is gelijk aan dat wat Brian Solis propageert: ‘Social media is about sociology and psychology more than technology!’.
Vooral om mensen
Social media-marketing levert vaak weinig op omdat er een focus is op de instrumenten, de middelen. Social media draait juist om mensen en netwerken. Social media is de meest menselijke en persoonlijke vorm van digitale marketing. Social media moeten gaan zorgen voor human to human.
Acht succesvolle eigenschappen van social (media) communities
Gelukkig draait het bij social media-marketing nog steeds om de netwerken en de menselijke communities. Dat de netwerken het middelpunt vormen van social media is duidelijk. Helaas zien wij de laatste jaren dat communities vervuild raken en soms in kracht afnemen. Het focussen op sterke, menselijke en - soms - homogene communities zal een aandachtspunt worden de komende jaren. ‘Community commitment’ is het toverwoord. Grote social media-netwerken zoals Facebook en Twitter lijken dit commitment heel langzaam te verliezen.
Succesvolle eigenschappen van social media netwerken en communities zijn onder andere:
1. Netwerken en communities zijn dynamisch, groepen zijn statischer van
gedrag.
2. De interactie in de netwerken beïnvloedt elkaars mening, houding en
gedrag.
3. Er is een sterk viraal effect aanwezig en er is onderlinge samenwerking.
5. Er wordt aantoonbaar iets gedeeld, zoals kennis of documenten.
6. Er is een gemeenschappelijk interesse of andere sociale binding.
7. Er is sprake van verdiende aandacht; de deelnemers gunnen elkaar een
verdiende vorm van media-aandacht.
8. De netwerken zijn beweeglijk en veranderlijk; de gebruikers kennen actieve rollen en er is sprake van profilering.
WIN een exemplaar van Handboek Social!
Wat is voor jou de social media-marketingcampagne geweest die het meeste indruk heeft gemaakt? Motiveer voor 6 februari 2015 waarom dit jouw topcampagne is en win een exemplaar van Handboek Social.
-
Patrick Petersen
- Werkt bij: Bureau AtMost
- Functie: consultant, oprichter
- Website:http://www.atmost.nl/
- Profiel »
- social media
- community
- digital marketing
- human to human
- Handboek social
- winactie
- Brian Solis
- social business
- social media marketing
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing