Google's mobiele rankings op de schop

Google's mobiele rankings op de schop
  • Online
  • 5 mrt 2015 @ 09:06
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Mobile

Google kondigde donderdag 26 februari aan dat ze per 21 april ‘mobile-friendliness’ zeer sterk als ranking-signaal gaan inzetten. Daarnaast komen er meer relevante app-resultaten met in-app links voor ingelogde gebruikers in mobile search, zo vertelt Google. Wat de impact precies zal worden, is nog niet duidelijk. Maar zeker is dat sites die niet geschikt zijn voor mobiel of traag zijn, zullen wegvallen uit de top-10.

Google zegt er zelf dit over:

‘This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.’

Warnings en signalen
Eerder dit jaar werden in Nederland in mobile search al de labels 'voor mobile' en flash warnings actief.

Daarnaast test Google met waarschuwingen voor langzame sites, zo meldde SEW. Dit speelt op mobile natuurlijk sterker dan op desktop.

Negatieve en positieve waarschuwingen
Waar Google ook voor het label ‘voor mobiel’ eerst experimenteerde met een negatief icoon, zo zal waarschijnlijk deze waarschuwing ‘slow’ ook wel vervangen worden door een positief ‘speed’-label. Het kan best zijn dat Google juist voorafgaand aan het in gebruik nemen van de positieve labels ‘Voor mobiel’ en ‘Speedy’ met de negatieve varianten webmasters wil aanzetten wat te doen aan hun website, terwijl gebruikers van Google uiteindelijk meer gebaat zijn met de positieve benadering.

Voor Google zijn de sitesnelheid en (dus) de indexeerbaarheid van groot belang. Op het Friends of Search-event van vorig jaar rekende Barry Adams al eens voor hoeveel elke mb minder op je site Google in indexerings-euro's scheelde.

Wat te doen?
Natuurlijk ben je gelukkig al helemaal over op een mobielvriendelijke website, toch? Zo niet: Google heeft een handleiding voor mobiele sites en voor app search indexing, alsmede een online test.

Komt jouw website door de test? Ja, haal opgelucht adem. Nee? Werk aan de winkel.

Daarnaast kun je in Google Webmaster Tools zien welke voorwaarden Google van belang acht en of je pagina's daaraan voldoen. Ook een toe- of afname van fouten zie je alleen in de Webmaster Tools.

In bovenstaande afbeelding kun je zien dat de betreffende site het na 21 april moeilijk gaat krijgen in de zoekresultaten van Google.

Monitor impact
Houd de impact bij door te kijken hoe in jouw markt met mobiel search wordt omgegaan. Zo zien we vanuit SEO Effect, waarin we sinds vorige maand mobile SEO rankings  hebben draaien, dat er nu al veel verschillen zijn tussen mobile en desktop, bijvoorbeeld wel of geen lokale resultaten.

Als je site nog niet mobiel is, heb je nog maar tot 21 april de tijd. Dat zijn nog 47 nachtjes slapen, zou ik tegen mijn kinderen zeggen…

Dit blog is geschreven door Keesjan Deelstra

CEO
InternetEffect Zoekmachine Marketing. Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: ‘live’ workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5500 websites gebruikt.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken