Leer van Superdry, Starbucks en KLM op het gebied van social media

Leer van Superdry, Starbucks en KLM op het gebied van social media
  • Online
  • 2 apr 2015 @ 10:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Veel bedrijven maken dagelijks gebruik van social media en contentmarketing. Het merendeel van deze bedrijven gebruikt deze middelen om zo bedrijf en producten te promoten. Zo ook binnen de mode-industrie. Modemerken maken gebruik van social media om de relatie met de klant te versterken en de algehele autoriteit van het bedrijf te vergroten. Het is een uitdaging voor deze merken om de reputatie van het merk hoog te houden en tegelijkertijd interactief en benaderbaar naar de klant toe te zijn.

Volgens Erik van Hall zijn er wereldwijd al 1,8 miljard mensen die elke maand actief zijn met een of andere vorm van social media en de verwachting is dat dat er over 4 jaar wel 2,5 miljard zijn, dus er zit heel veel groei in’.

Welke tactieken passen bedrijven toe om zich te onderscheiden en wat voor soort content schrijven zij om de band met de klant te versterken?

Representeer een lifestyle
Een merk dat het belang van zich te onderscheiden goed doorheeft is Superdry. Dit modemerk speelt in op de passies van de klanten, anders dan hun passie voor mode. Zo spelen zij via SoundCloud in op de affiniteit met muziek, door om de paar weken een playlist samen te stellen. Door deze muziek in alle internationale winkels af te spelen, creëert Superdry een verbondenheid. Hierdoor representeert het merk een lifestyle, waardoor de klant zich kan identificeren met het merk.

Wees bewust van wie en waar de klant is
Volgens MediaBistro koopt 37 procent van Twitter-gebruikers wel eens een product van een merk dat zij volgen. Verder laat Beevolve  weten dat er een directe en positieve correlatie bestaat tussen het aantal tweets en het aantal volgers dat een bedrijf heeft. Deze cijfers laten zien dat het belangrijk is voor een merk om een grote aanwezigheid op Twitter op te bouwen en de interesses van de klanten te volgen.

Een bedrijf dat zich bewust is van wie en waar de klant is, is KLM. In november 2010 zorgde het bedrijf voor een verrassing, door een gepersonaliseerd cadeau aan reizigers te geven.
 



KLM volgde de Twitter-pagina’s van de passagiers voordat zij het vliegtuig instapten en kon zo achterhalen waar deze precies naar toe vlogen en waar hun interesses liggen. Als een resultaat hiervan werd de KLM twitter feed meer dan een miljoen keer bekeken en werd er overal op social media over gesproken.

Betrek je klanten erbij
Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Dat is de sleutel achter het succes van Instagram. Volgens een recent onderzoek inspireert Instagram het koopgedrag van 42 procent van vrouwen tussen de 18 en 29 jaar oud in tenminste één modecategorie. Veel bedrijven maken al veelvuldig gebruik van Facebook en Twitter, maar Instagram wordt nog niet zo vaak als marketingmiddel ingezet. Om de foto’s aantrekkelijk te maken voor een groot aantal gebruikers is het verstandig om klanten bij het creatieproces te betrekken. Starbucks speelt hier goed op in. Met de hashtag #Starbucks delen fans van het bedrijf foto’s van hun uitje naar één van de Starbucks-winkels. Zo komen er leuke foto’s voorbij én creëert het bedrijf een communitygevoel.


Bron: Starbucks

Haal het meeste uit je social media kanalen

1. Communiceer met de klant en betrek de klant bij elke stap. Hierdoor voelt deze zich waardevol, wat weer meer engagement creëert.

2. Representeer een lifestyle voor de klant. Hierdoor kan het merk een verbondenheid met de klant creëren.

3. Identificeer. Zorg dat de klant zich kan identificeren met het merk, zodat de relatie versterkt wordt en dit de engagement vergroot.

4. Optimaliseer en profiteer van alle social mediakanalen. Maak gebruik van de talloze verschillende mogelijkheden en haal het meeste uit social media.

Dit blog is geschreven door Patricia van Winden, Dutch search marketing executive bij Search Laboratory in Leeds, VK. Zij is gespecialiseerd in search en contentmarketing.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken