De trend: van televisieserie naar webserie

De trend: van televisieserie naar webserie
  • Online
  • 26 mei 2015 @ 08:59
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • Social media

Heb jij al een webserie in jouw jaarstrategie staan? Dat kan namelijk erg interessant zijn voor je merk, bijvoorbeeld om zelf een vaste ‘audience’ op te bouwen. Word zelf een influencer in plaats van afhankelijk te zijn van andere beïnvloeders.

Aangezien de consument de shift heeft gemaakt van offline naar online is het logisch dat successen van traditionele media gebruikt worden voor online content. Zo wordt het concept van televisieseries steeds vaker gebruikt voor online videoseries. Niet alleen door de razend populaire vloggers die jou een kijkje geven in hun leven. Ook merken proberen zelf de doelgroep aan zich te binden met branded content in de vorm van webseries. Videoland is nog een stapje verder gegaan met het produceren van een kwaliteitsdrama; ‘Zwarte Tulp’. Deze serie is alleen te zien via dit video on demand-platform.

‘Er wordt heel wat besteed aan bestaande YouTubers die een guest appearence voor een merk maken, maar als merken zelf die audience zouden opbouwen, zouden ze op een lange termijn zelf in bezit zijn van iets heel waardevols’ - Deniz Alkac, Bruut Amsterdam

Ter inspiratie vind je hier een aantal goede voorbeelden van webseries:

Mini-docu’s: #KornuitSE22SIONS

Kornuit staat voor de jongste generatie brouwers, mensen die blijven ontdekken en altijd op zoek zijn naar nieuwe ontwikkelingen. Deze strategie heeft Kornuit vertaald naar online video-content rondom het ontdekken van nieuwe muziek. In een serie van 6 mini-docu’s ontdek je aanstormende muzikanten en hun weg naar de top. Gemiddeld hebben de video’s meer dan 100K aan views.
 



Webserie: KNVB - FC Baard

Het amateurvoetbalseizoen 2012/2013 kende veel negativiteit. De KNVB heeft daarom een webserie laten produceren met als doelstelling: positief sentiment creëren. Het verhaal gaat over Ardahanspor, een Nederlandse club met een Turkse naam en alleen maar Turkse spelers op 16 kaaskoppen na: FC BAARD. FC Baard is volledig reality. Het feit dat het een authentiek verhaal is over voetbal, broederschap, respect en de weg naar het kampioenschap is het succes van deze webserie.

‘De KNVB liet ons echt vrij om dat verhaal te vertellen. Ik denk dat het belangrijk is voor het succes. Het gaat niet om je logo of je product, maar om de mooie verhalen waar je merk afzender van is.’- Denic Alkac, Bruut Amsterdam



Live praatprogramma: Wehkamp Hangouts

Wehkamp heeft slim ingespeeld op de trend en de achterban van YouTube-vloggers. In een 6-delige serie hebben bekende vloggers zelf een ‘trend’video gemaakt voor Wehkamp rondom de thema’s beauty, lifestyle, fashion en wonen. Vervolgens werden de vloggers geïnterviewd tijdens Live Hangouts. Zo’n Hangout duurde 35 minuten en kijkers konden via Twitter real time vragen stellen aan bijvoorbeeld Mascha Feoktistova van beautygloss.nl.
 



Real-life soap: Q-music - Mattie & Wietze gaan oppassen

Vorig jaar ruilden de Q-music DJ’s Mattie & Wietze van leven. Afgelopen maart gingen de DJ’s de strijd aan om de titel ‘De beste vader’. Een week lang gingen de twee ‘vaders’ oppassen op Chiara (9) en Aurora (3). Via de radio konden luisteraars elke ochtend de avonturen en ervaringen volgen. Vanuit het oppasadres werd iedere werkdag de ochtendshow uitgezonden, maar eigenlijk wil je gewoon zien wat er gebeurt. Daarom deelde Q-music korte videodagboeken en compilatievideo’s via YouTube en Q-music.nl. Q-music-fans volgden deze ware real life soap op de voet! Logisch want je bent gewoon benieuwd wat de mannen elke dag meemaken.

‘Naast een half miljoen views en veel positieve reacties van luisteraars en kijkers heeft de actie ook goed bijgedragen aan de profilering van de twee jonge Q-DJ’s’ - Jorn Agterberg, digital manager Q-music
 



Viral serie: Blendtec - Will it Blend

Als uitsmijter: Will it Blend. Om te bewijzen hoe goed de blenders van Blendtec zijn demonstreert Tom Dickson (de oprichter zelf) wat voor ongewone dingen je allemaal in de blender kunt stoppen. De grote vraag: Apple Watch… Will it Blend? Erg creatief en slim hoe Blendtec in een doorlopende serie het product onder de aandacht te brengt. De serie werd een viral hit!
 



Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken