Doorgrond de online kijker

Doorgrond de online kijker
  • Online
  • 30 jun 2015 @ 13:23
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Video

De meeste professionals zijn het erover eens: organisaties kunnen alleen vooruit als beslissingen worden genomen op basis van data analytics. Beslissingen nemen op basis van data is hot en ook voor marketeers is dit al een tijdje aan de orde. Video analytics blijkt echter vaak een ondergeschoven kindje. Zonde, want in 2017 wordt verwacht dat bijna driekwart van het internetverkeer uit video bestaat. Online video is anno 2015 niet langer desktop bound, maar wordt via een breed scala aan devices gedistribueerd en is plaats- en tijdonafhankelijk. Dit zorgt er echter wel voor dat marketeers moeten weten hoe hun doelgroep zich beweegt, op welk tijdstip ze kijken, vanaf welke locatie en via welk device. Zij horen zich aan deze nieuwe marktomstandigheden aan te passen en dit vergt meer inzicht in data afkomstig van devices, content en advertenties. Video analytics is hierbij key, maar hoe gebruik je dit om je customer engagement te verhogen?

1. Analytics voor content Het idee is simpel: stop met het maken van video’s waar je doelgroep niet op zit te wachten. Door te analyseren hoeveel unieke bezoekers de video bekijken en op welk moment zij afhaken, kan content continu aangepast en worden afgestemd op de doelgroep. Dit bepaalt hoe organisaties hun videocontent maken. Haakt het grootste deel van de kijkers af zodra acteur X in beeld komt? Dan kun je bij een volgende video rekening houden met het type acteur dat goed bij je doelgroep ligt. Wordt jouw filmpje van twee minuten na 60 seconden al beëindigd? Dan kun je ervan uitgaan dat je kijkers liever naar video’s van minder dan 1 minuut kijken.

2. Analytics voor binding Het aantrekken van kijkers blijft een heikel punt voor veel marketeers, zeker gezien de grote hoeveelheid alternatieven. Als je dan eenmaal de kijker te pakken hebt, moet je deze bij je houden. Door te analyseren welk platform verkeer naar jouw video oplevert, kun je als bedrijf hier beter op inspelen. Komen zij via Twitter binnen of kijkt de meerderheid toch direct op de website? De lay-out van websites en apps kan hierop worden aangepast om ervoor te zorgen dat kijkers eenvoudiger en sneller toegang hebben tot een video, waardoor ze sneller terugkomen. De best in class bieden op basis van dit soort data gepersonaliseerde videocontent op de juiste plek en gaan op deze manier een verbinding met hun kijker aan.

3. Analytics voor device-strategie Waar vijf jaar geleden nog bijna niemand video’s bekeek op zijn mobiele device, is dat vandaag de dag wel anders. Onderzoek van Ooyala laat zien dat ruim 38 procent van de online video’s wordt bekeken via een smartphone of tablet. Online video op mobiele devices gaat domineren. Ook video advertenties nemen aan belang toe. Het aantal advertenties dat volledig worden afgekeken is met 87 procent erg hoog. Zorg dus dat je video’s zijn afgestemd op de behoeftes van de mobiele kijkers; een directeur die op zijn laptop kijkt, heeft andere behoeftes dan een forens die met zijn tablet in de trein zit.

Analytics is booming en neemt ook een vlucht binnen videomarketing. Door het gebruik van video analytics kunnen bedrijven hun doelgroep beter bereiken, bedienen en uiteindelijk zelfs de roi per video meten. De uitkomsten kunnen vervolgens ook tegen andere online activiteiten worden afgezet: het aantal downloads, pageviews en kijkonderzoek. Het belangrijkste bij video analytics is en blijft het verhogen van de engagement met je klant. Inzicht in klantbehoeften is key en hoe beter je content en strategie is afgestemd op de gebruiker, hoe trouwer de kijker. Online video domineert, dus begin vandaag nog met optimaliseren.

Dit blog is geschreven door David Mühle, regional director bij Ooyala.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken