Meer verkeer via Facebook

Meer verkeer via Facebook
  • Online
  • 6 jul 2015 @ 08:00
  • Link
  • Nino de Jager
    Nino de Jager

    online marketeer
    Quisma
  • Social media

Facebook is na Google vermoedelijk de grootste verkeersbron voor veel websites en brengt vaak meer verkeer binnen dan Bing, Twitter en YouTube bij elkaar. Alleen Google blijft groter en op basis van resultaten lijkt Google het ook vaak beter te doen dan Facebook wanneer er gekeken wordt naar pagina’s per bezoek, tijd op site en behaalde doelen. Het verschil in resultaat heeft vooral te maken met de intentie van de gebruiker. Bij Google is een gebruiker daadwerkelijk op zoek, terwijl iemand op Facebook slechts interesse heeft in de pagina waar de post over gaat en daarna weer terug gaat naar het verder lezen van zijn nieuwsfeed. Hoe dan ook is het belangrijk om Facebook serieus te nemen en te bekijken hoe we van dit sociale mediaplatform een kwaliteitsgericht marketingkanaal kunnen maken. 10 tips om nog meer uit je Facebook-campagne te halen…

1. Onderwerp

Facebook werkt bij sommige onderwerpen nou eenmaal beter dan bij andere. Het promoten van een softwareproduct is toch lastiger dan een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor dieren. Dit wil niet zeggen dat je een product in de IT-sector niet kunt promoten op Facebook, maar het zal moeilijker te verpakken zijn dan andere onderwerpen. Goede posts spelen in op de actualiteit, zijn kort, krachtig, vermakelijk en informatief.

2. Afbeeldingen

De uitdrukking ‘beelden zeggen meer dan woorden’ klopt als een bus als we kijken naar Facebook. Goede afbeeldingen zijn bepalend voor de doorklikratio, daarna volgen titels en begeleidende tekst. Belangrijk aan een afbeelding is dat deze je doelgroep aanspreekt, zoals bijvoorbeeld beeld van echte mensen. Trek de aandacht met close-ups en kleur en last but not least: test verschillende afbeeldingen.

3. Titels

De titel van een post bepaalt voor een groot deel de reacties. Door een vraag te stellen, lok je al een reactie uit. Je kunt mensen ook laten stemmen op twee verschillende foto’s. Promoties, kortingen of gratis extra’s werken vaak ook goed, maar zet hier wel de juiste verwachtingen tegenover. Klikken en likes alleen om de gratis promotie hebben uiteindelijk geen waarde.

4. Tekst

Een call to action in de tekst geeft het laatste zetje om mensen over de streep te trekken en maakt duidelijk wat je verwacht. Denk bijvoorbeeld aan: boek nu, ontdek meer, bekijk nu, naar de winkel, vraag nu aan, neem contact op. Mocht je bepaalde posts willen promoten zit er tegenwoordig ook al standaard een call-to-action button bij een advertentie.

5. Meet je succes

Als je gebruik maakt van alleen de statistieken op Facebook weet je vaak nog onvoldoende. Richt daarom ook je web analytics-programma goed in, zodat je weet wat bezoekers vanuit Facebook op je site doen. Zoals eerder al aangegeven is het niet gek dat gebruikers slecht één pagina bezoeken en daarna weer verder gaan met het lezen van hun tijdlijn. De intentie van iemand van Facebook verschilt met die van iemand uit Google die actief opzoek is. Bezoekers van Facebook hebben dan misschien geen doelen voltooid, maar wel interesse getoond door naar de site toe te komen en die wil je daarom graag opnieuw bereiken via bijvoorbeeld remarketing.

6. Remarketing

Remarketing kan het succes van je campagne vergroten. Remarketing waarbij we alleen alle bezoekers van één pagina targeten is tegenwoordig te simpel. Maar combineren we iedereen die de pagina heeft bezocht en iets heeft toegevoegd aan het winkelwagentje dan hebben we een doelgroep met intentie om iets te kopen.

7. Planning & timing

Hoe vaak moet ik een post plaatsen op Facebook? Eigenlijk is er geen juist antwoord op deze vraag en kan het verschillen per branche, product of doelgroep. Drie tot vijf keer in de week is een goede indicatie. De laatste tijd lijkt Facebook een ontwikkeling door te maken waarbij weer meer ruimte wordt gegeven voor persoonlijke pagina’s in plaats van pagina’s voor bedrijven. Wanneer je ziet dat een post goed wordt opgepakt, kun je het beste die post betaald promoten om het meer onder de aandacht te brengen. Facebook biedt gelukkig de mogelijkheid om posts in te plannen, waardoor je eenvoudig een maand vooruit kunt werken. Bedenk wel bij een automatische planning dat het niet betekent dat je niets meer hoeft te doen. Zo is het belangrijk om het succes van je posts bij te houden, reacties plaatsen indien nodig en succesvolle posts extra aandacht te geven met behulp van advertenties.

8. Doelgroepen

Facebook is waarschijnlijk de partij met de grootste hoeveelheid gebruikersdata. Leeftijd, interesses, geslacht en locatie zijn slechts enkele voorbeelden van wat er mogelijk is. Echter met deze informatie bereik je vaak nog steeds een hele grote groep mensen. Maar door het combineren van verschillende datacomponenten kunnen we ook inkomensgroepen samenstellen vanuit postcoderegio’s of banen. Facebook bevat enorm veel data voor goede demografische targeting.

9. Look-a-likes

Look-a-likes zijn groepen mensen die Facebook voor jou vindt op basis van soortgelijke gebruikers die jouw Facebook-pagina leuk vinden of op je website zijn geweest. Dit is een goede uitbreiding naast de al bestaande doelgroepen en eigenlijk creëer je hiermee een unieke doelgroep die past bij jou bedrijf.

10. Integratie

Facebook-integratie kan verder gaan dan alleen het implementeren van een likebutton op je site. Zo kan een Facebook-loginbutton op je website het aanmeldproces vereenvoudigen voor mensen. Al hun gegevens worden automatisch ingevuld, ze hoeven geen nieuw wachtwoord te bedenken en jij weet vrij zeker dat hun echte emailadres wordt gebruikt. Ook kan Facebook interessant zijn in het afrekenproces waarbij je korting verstrekt aan mensen die hun aankoop delen op Facebook. Dit levert jou weer gratis promotie op binnen een relevante doelgro

Nino de Jager

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken