6 creatieve ideeën om jouw recruitmentcampagne op te laten vallen tijdens de zomer

6 creatieve ideeën om jouw recruitmentcampagne op te laten vallen tijdens de zomer
  • Online
  • 3 aug 2015 @ 08:00
  • Link
  • Jasper Hartog
    Jasper Hartog

    Copywriter
    VONQ en Qandidate.com
  • Geen tag

Ondanks dat de zomerperiode een periode is waarin er minder vacatures worden geplaatst, wordt er volop doorgesolliciteerd. Er zijn verschillende manieren om in de zomer in contact te komen met je ideale kandidaten. Over het algemeen hebben mensen in de zomer meer vrije dagen en door het zomerse weer zijn ze vaker buiten te vinden. We hebben daarom een zes creatieve ideeën voor je op je rij gezet, waarmee je op kunt vallen in de zomer.

1. Kandidaten werven op een festival
Festivals lenen zich goed om je vacatures te promoten. Onder andere via flyers, banners en om hele promotieteams voor je campagne in te schakelen. Een voorbeeld van een bedrijf dat tijdens de zomermaanden gewoon blijft doorwerven is Nedap, dat dit jaar voor de vierde keer rij op Lowlands zoekt naar technische developers. Kandidaten kunnen ook direct op gesprek komen tijdens Lowlands in hun festivaloutfit. Het eventuele vervolggesprek is wel op kantoor bij Nedap. Gedurende het jaar heeft het het bedrijf ook een weggeefactie, waarin sollicitanten die tot de start van het festival in augustus worden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, kans maken op twee toegangstickets voor Lowlands 2015.

2. Verstop je functieomschrijving in je product
IKEA in Australië heeft een slimme manier gevonden om kandidaten te werven. In 2011 had het Zweedse concern in Australië als startend bedrijf behoefte aan veel nieuw personeel. In de pakketten die je in de IKEA koopt, had IKEA slim een functieomschrijving van een vacature verstopt die je vond als je de doos met je nieuwe product opende. Via de folder werden kandidaten verwezen naar de carrièresite van IKEA Australië. Een slimme en goedkope campagne om veel kandidaten te zoeken, die in totaal meer dan 4000 sollicitaties en 280 nieuwe medewerkers opleverde.

3. Tourtocht door Europa om je talent te vinden
Het Australische softwarebedrijf Atlassian zocht in 2012 in Europa met het oorspronkelijke doel om binnen 15 dagen 15 software developers te werven voor het kantoor in Sydney. Atlassian trok met een tourbus door Europa langs cafés en pubs in Londen, Amsterdam, Madrid en Berlijn. Geïnteresseerde kandidaten konden deelnemen aan speciale presentaties over werken bij Atlassian, werden daarna gescreend en getoetst. Het resultaat: meer dan 1000 sollicitaties in vijf weken en vijf keer zoveel aannames dan ingeschat. Een tourtocht is een creatieve manier om te werven en leent zich goed voor de zomer. Veel mensen, waaronder potentiële werknemers zijn buiten te vinden.

4. Werf je ideale horecatalent op straat
IN10 Communicatie heeft in opdracht van het NH Hotel in 2013 voor de opening van het NHOW hotel in Rotterdam op een bijzondere manier horecatalenten geworven met de campagne ‘This is Nhow’. Verschillende artiesten uit de mode, architectuur en kunst gingen talent scouten op straat met als doel ‘fast forward’ talent (zonder verplicht horeca-ervaring) uit Rotterdam te vinden. 140 kandidaten werden geworven, die werden uitgenodigd op het ‘openingsfeest’ van het hotel. Uiteindelijk leverde deze creatieve campagne 50 nieuwe medewerkers op van de totale 80 fte’s. De campagne won een magneet tijdens de Employer Branding Experience 2013.

5. Val op: zet guerillarecruitment in
Een goede en relatief goedkope methode om op te vallen tijdens de zomer is om een guerrillastrategie toe te passen in je wervingsstrategie. Jung von Matt is een Duits reclamebureau en bedenkt met regelmaat guerillatactieken om nieuw personeel te werven. Zo heeft Jung von Matt aan het eind van het collegejaar in juni de ingang van Berghs (een Zweedse communicatieopleiding) gebruikt om studenten te attenderen op creatieve junior functies op het kantoor in Hamburg. De ingang van de opleiding was versierd in de huisstijl van Jung von Matt met de boodschap ‘ga toch werken’ en een link naar de carrièrepagina van het reclamebureau.

6. Je vacature promoten via video advertenties en video vacature campagnes
Adverteren via video in de zomer biedt ook een grote kans. Volgens onderzoek van DVM bekijken Nederlanders in de zomermaanden juli en augustus juist meer online video’s dan in vergelijking met de rest van het jaar. Daarnaast is het adverteren via online video’s zo’n 5 tot 7 procent goedkoper in de zomer. Een goed voorbeeld van een organisatie die ook in de zomer actief doorwerft met behulp van videos is de Luchtmacht.
Ook via een video vacature campagne kun je slim je vacatures promoten. VONQ heeft voor meerdere campagnes videorecruitment ingezet. Coca Cola heeft in samenwerking met VONQ in 2014 een graduateprogramma opgezet met als doel om studenten te werven. Onder andere via een video vacature campagne werden de sollicitatieprocedure en het functieprofiel uitgelegd.

Dit artikel verscheen ook op VONQ.com.
 

Jasper Hartog

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken