Ad Fraud: betalen voor advertenties die nooit worden getoond
- Online
- 23 nov 2015 @ 09:00
- Link
-
Govaert Plesman
directeur
IAB Nederland - Online advertising
- 23 nov 2015 @ 09:00
- Govaert Plesman
Onlangs las ik een interessant stuk van Mike Nolet, medeoprichter en voormalig technisch directeur van Appnexus. Hij kaart een situatie aan waarin één frauduleuze online advertentie in staat is om ‘aan de achterkant’ tientallen advertenties en tags in te laden die nooit zichtbaar zijn voor het menselijk oog. Het gevolg? Adverteerders worden vakkundig misleid en betalen voor advertenties die nooit worden getoond. Deze vorm van Ad Fraud valt onder de categorie ‘non-human traffic’.Een fenomeen in de markt waar ik vaak vragen over krijg.
Slimme oplichters
Helaas is er in Nederland nog maar weinig bekend over deze vorm van Ad Fraud. Ik ben dus eens gaan spitten en in dialoog gegaan met enkele expert IAB-leden. Deze ‘extra’ en meeliftende tags en advertenties worden feitelijk nooit aan een persoon getoond. Hiermee toveren kwaadwillenden dus een overtollige, goedkope advertentie-impressie om tot meerdere impressies die worden verkocht.
En als ze het doen, dan doen ze het natuurlijk goed. Deze ‘meeliftende’ advertenties zijn veelal video-impressies. En de reden hierachter is heel simpel: dit type videoadvertenties ligt qua verkooptarieven nu eenmaal hoger en is dus interessanter.
Hoeveel ‘non-human impressies’ er worden ingeladen, hangt af van hoe lang een advertentie op de pagina wordt getoond. Want des te langer deze kwaadwillenden de tijd hebben om aan de achterkant allerlei advertenties en tags in te laden, hoe duurder het grapje wordt.
Alarmbellen gaan niet af?
Je zou kunnen denken dat er wel alarmbellen zouden afgaan als in rapportages staat dat een travel website als farhomeawaytravels.com meer dan 2 miljoen beschikbare advertentie-impressies per dag in Nederland heeft. Helaas is dat niet het geval, want het onderscheiden van non-human verkeer is tot een zeer specialistisch domein verheven.
Nederlandse situatie
Gelukkig zijn, in tegenstelling tot het buitenland, de problemen in Nederland met non-human traffic nog maar relatief klein. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een steekproef van een van onze IAB-leden dat Nederlandse publishers hun zaken goed voor elkaar hebben. Hun campagnes laten een non-human traffic rate zien van 0,25% – 0,69%. Dit in tegenstelling tot ongecontroleerde domeinen (veelal .com) die een hoger risico bieden dan .nl-domeinen.
Blijf scherp!
Ik snap dat je je nu misschien afvraagt waarom ik er een blog over schrijf als deze problematiek in Nederland te overzien is. De reden is als volgt. Nu je weet hoe eenvoudig deze vorm van Ad Fraud te genereren en te vermarkten is, hoop ik dat je in de toekomst extra scherp het verkeer van jouw online campagnes gaat controleren. Het is belangrijk dat uitgevers, adverteerders en mediabureaus, continu kritisch naar processen en de behaalde resultaten kijken. Enkel op deze manier kunnen we de kwaliteit in de markt zo hoog mogelijk houden.
-
Govaert Plesman
- Werkt bij: IAB Nederland
- Functie: directeur
- Website:http://www.iab.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing