[column] 2016? Hoe wearables ons verlossen van een stressy transitie

[column] 2016? Hoe wearables ons verlossen van een stressy transitie
  • Online
  • 11 dec 2015 @ 08:00
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Wearables

Even geen overzicht van platte trends. Dit is een trendvoorspelling zonder concrete trends. Het wordt in 2016 trouwens nog meer mobiel, nog visueler, nog meer eigen YouTube-videokanalen en de merkbeleving van de always-digital-on-consument gaat into virtual reality. De social media-netwerken innoveren zich kapot met commercie in het achterhoofd. Social selling or die! Het stopwoord in 2016 is opnieuw relevantie. Net als in 2015, 2014, 2013; ook in 1988 werd relevantie al als mediatrend benoemd, maar focus nu eens op die relevantie. Wearables helpen eindelijk mee die relevantie te vinden. Hierbij dan alsnog de trends voor 2016.

Na de recessie en disruptie kwam de transitie. Een overgangsfase die ons leidt naar een nieuw, minder stressvol leven. Keuzes worden in dat toekomstig leven vooral voor ons gemaakt. Wel moeten wij genoegen nemen met minder door meer te gaan binden. Verbinding zorgt voor meerwaarde, voor inzicht, rust en waardering. In 2020 lijken wij dan ook volledig uitgerold in onze eHome met connected car voor de deur.

De kern van transitie is simpel

De kern van de transitie? Heel simpel! Oude trucs werken niet meer; de consument laat zich simpelweg niet meer old skool verleiden. Is verleiden an sich al niet old skool? Toon vanaf de bank interesse, geen toonbank. Doe het of met nuchtere prijs/productverhouding of doe het extreem. Een extreme klantbenadering met humor, virtual reality, vergaande handige connecties of keiharde belevenis in de prille klantrelatie.

All-over-journey experience

Customer experience is hoe jij, jouw merk, jouw product, jouw kanaal, jouw personeel en hoe jij wordt beleefd. Hierbij introduceer ik dan ook de ‘all-over journey experience’. Het volstaat niet puur kanalen en beleving te benoemen als engaging combinatie. De ‘Passie en Adriaans’ van deze wereld moeten verder reizen dan zomaar een kanaalbehandeling. Customer, channel, content. Het trio leek zo simpel.

Hakken op basis van transitie

De transitie hakt er flink in. Jonge generaties zien nog maar weinig in de papieren krant. Hoe groen is die urban car eigenlijk echt? Muziek kopen? Waarom is mijn nieuwbouwwoning niet al eHome-ready en waarom zou ik een vast bedrag per maand betalen voor uw saaie tv-aanbod. Ik – de consument – heb meer invloed en social impact dan u – de producent – en samen moeten wij de doordachte consumer experience intact zien te houden. Het maken van doordachte keuzes is vitaler dan ooit. Snel schakelen en vooral real time kunnen reageren op wat de consument doet en wil, is het frisse gedachte(n)goed van 2016.

De oplossing is chill

In 2016 lijkt de transitie tot rust te komen en in te dalen. Waar de gemoederen in diverse industrieën oplopen, chillt de transitie door vergaande Internet of Things-connecties.

Jouw smartwatch laat op basis van eHealth zien dat jouw huidige job teveel stress geeft. Je maakt wel genoeg stappen per dag. Je connected glass laat zien dat jij in winkels naar geheel andere producten kijkt. Jouw Tinder watch app toont op basis van hartslag wat jij voelt voor die persoon die je net zag in die andere connected car die rood opgloeide. Samen rijden jullie naar het eHome naar keuze.

Het leven is ‘hart’ en raakt nog harder connected!
 

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken