David Bowie legt het ethische dilemma van moderne marketing uit!

David Bowie legt het ethische dilemma van moderne marketing uit!
  • Online
  • 23 mei 2016 @ 08:44
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • MarketingStrategie

Als groot Bowie en Prince fan mag ik hun gedachtengoed graag citeren in presentaties, lessen en columns. Rebranding? Changes Bowie! Marketing met lef? Let’s go grazy! En natuurlijk de prinselijke hamvraag: “Ben jij onderdeel van die New Power Generation?”.

Oude zakken en red red wine
Producenten als Bowie, Jackson en Prince zijn de Oude zakken die  Wijn in onze nieuwe marketing-Zakken moeten laten lopen. Net als Bowie's Blue blue electric blue weet boeiend merk Coolblue met storytelling zijn producten boeiend te houden. Het gevoel, de humor en perpectie geeft het merk die speciale experience. "It is only 4ever, not long at all!"

Nieuwe wijsheden
Laat ik eerlijk zijn; de ‘nieuwe’ marketingwijsheden ontstaan momenteel vooral buiten ons vakgebied. De impact van sociologie - denk aan het gedrag op de sociale media -  en psychologie - denk aan de huidige impact van branchevreemde  beïnvloedingstechnieken – zijn aanwijsbaar aanwezig in het hedendaagse marketinglandschap. Om het ingezakt marketinglandschap nieuw elan in te blazen, moeten we meer dan ooit kijken naar een ieder die lef heeft getoond om verandering te bewerkstelligen. De lefmannetjes en personal branders die zich ‘Prince’ durf te noemen zijn de voorlopers, hebben schijt aan branding ‘as we know it’. Het zijn entiteiten met een hypergevoeligheid voor een ongeduldig publiek en de continue drang  om verrassend voor de dag te komen.  Het is de Apple die zich niet met peren laat vergelijken. Be an original. Niet als gig, maar als lifestyle!

De transitie en het altijd kunnen boeien
Boeien en binden met verhalen. Creatieve storytelling als artiestieke missie. Het zijn de extreme sporten de Red Bull en Coca Cola die met een drankje werelden wil verbinden. Magische aanwijzingen brachten bij Bowie de fan naar websites waar spontaan nieuwe muziek opdook. Boeien en binden binnen betrokken communicatie. Met mobiele apps mocht je de nummers van Bowie mixen en kon je – met keiharde cocreatie – meeschrijven aan nieuwe nummers van Bowie.  Bowie was Lay's Patatje Joppie; als fan maakt jij de smaak van je product. Een aanpak die zelfs twintig later nog getuigt van flinke lef. Het was  een digitale transitie die niet werd ingeleid door managers, marketeers of andersoortige guru’s.

Echt laten zien wat authenticiteit is
Authenticiteit draait  vooral om een sterke persoonlijkheid die durft te experimenten, niet bang is op zijn bek te gaan en het ‘op zijn bek gaan’  gewoon ziet als de ultieme manier van leren. Een authentieke organisatie altijd aan het leren, altijd aan het veranderen en altijd bezig zijn actoren te boeien en binden. Niet campagnewise, maar altijd. Het is de rode draad die ons de komende tientallen jaren zal blijven wakker schudden omdat die echtheid, die betrouwbaarheid en die lef om origineel te zijn en te blijven, keihard in ons DNA moet zitten. Kort gezegd: je moet juist angstig worden op het moment dat je niet aan het veranderen bent.

Ch-ch-ch-ch-changes
Turn and face the strange
Ch-ch-changes
There’s gonna have to be a different man
Time may change me
But I can’t trace time

Win het Handboek Online Marketing 5.0 simpelweg door je adres en emailadres door te geven aan onze redactie via: redactie@marketingtribune.nl 



Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken