Social Highlights November
- 2 dec 2016 @ 11:14
- Isobar
Een bewogen maand: Trump werd president en Snapchat bracht een bril uit. O, en Instagram blijft copycat-gedrag vertonen. Nieuwsgierig? Lees snel verder!
Facebook
Mocht je het leven zonder wifi niet aankunnen; Facebook biedt uitkomst! Met een nieuwe feature kun je Facebook laten uitzoeken waar de dichtstbijzijnde wifi hotspots zijn. Handig met een kleine databundel of op reis.
Safety first blijft het mantra van Facebook. Je kunt namelijk nu nog makkelijker aangeven dat je oké bent. Facebook: 'als veel mensen posten over een ongeluk in een bepaald gebied, kan ze gevraagd worden of ze veilig zijn. Eenmaal veilig, kan deze persoon vrienden uitnodigen om hetzelfde te doen.' Ook Community Help is aan het platform toegevoegd. Dit is een plek waar mensen hulp kunnen bieden of vragen, denk aan onderdak, voedsel of andere benodigdheden.
Chatbots zijn hot en Twitter lanceert quick replies. Deze functie biedt merken de mogelijkheid om vragen geautomatiseerd op te vangen. Evernote, Pizza Hut, Spotify, Tesco, Norton en Airbnb hebben al aangekondigd gebruik te maken van de diensten. En nog meer webcarenieuws: Facebook laat alle berichten gericht aan een bedrijf, verstuurd via de pagina, Messenger of Instagram, samenkomen in 1 inbox. Eerst alleen mobile only in de app Paginabeheer; straks hopelijk ook op desktop.
Het medium wil zich gaan bezighouden met recruitment. Beheerders van bedrijfspagina’s kunnen straks personeelsadvertenties plaatsen en communiceren met eventuele sollicitanten. LinkedIn zou daarmee een geduchte concurrent krijgen.
Brad Parscale, Donald Trump’s digital director, heeft bekendgemaakt dat Facebook ads werden ingezet om fondsen te werven. Daarmee heeft het 250 miljoen dollar opgehaald. En terwijl we nog aan het bijkomen zijn van Trump’s winst, kregen we de volgende schok voor onze kiezen. Facebook verklaarde bijna iedereen dood. Foutje natuurlijk, maar wel awkward.
Instagram
Instagram gaat lekker door met het uitrollen van features die ons wel heel bekend voorkomen, want toen was daar ineens: Instagram Live Video.
Overeenkomsten met Facebook Live:
* Livestreamen zodat al je volgers kunnen zien wat je aan het doen bent.
* Volgers krijgen een notificatie dat je aan het uitzenden bent
Verschillen met Facebook Live:
* Reacties kunnen uitgezet worden bij Instagram.
* Geen Facebook emoji’s in Instagram.
* Je Instagram uitzending wordt niet automatisch op je profiel gepost
Er is meer: Instagram laat je sinds deze week ook uit zichzelf verdwijnende berichten sturen naar vrienden. Precies de functionaliteit waar Snapchat in 2011 hoge ogen mee gooide. Klik op de berichtenknop, maak een foto, maak ’m leuk, stuur ’m naar een van je volgers. Hoppa.
Instagram gaat een nieuw product uitrollen die het gebruikers mogelijk maakt om te klikken op producten die zijn afgebeeld in organische posts. Er komt een ‘tap to view product’ knop aan de onderkant. Hiermee kun je rechtstreeks naar de site van de retailer. Dit zou een flinke verbetering betekenen aangezien je voorheen uit de app moest en het product moest Googelen.
Insta zit niet stil, er zijn afgelopen maand drie nieuwe functies toegevoegd. Zo kun je nu naast tekst ook tags aan je video of foto toevoegen. Door een simpele “@socialembassy” kunnen kijkers snel naar het account gaan. Ideaal voor sponsored posts of voor het verbinden van meerdere accounts. Ook kun je vanaf nu Boomerangs toevoegen. Zo geef je een story net dat beetje extra cachet. En no more link in bio, maar in je story een direct link toevoegen naar je webshop. Het is mogelijk. Tenminste, deze functie is enkel nog beschikbaar voor geverifieerde gebruikers zoals bloggers, journalisten of artiesten.
Snapchat
Instagram gaat misschien wel hard, maar Snapchat heeft een bril op de markt gebracht. Met de camera in het kekke gele model kun je sneller Snappen dan ooit! Hiermee start Snap Inc. een camera first future. Hoe je eraan komt? Je haalt de bril uit een automaat, een pop-up store in Manhattan of voor idiote prijzen op E-Bay.
En als je er dan een hebt gescoord, beschik je wel over deze hele vette augmented reality filter:
Found a cool @Spectacles secret! If you point your Snapchat camera at package's lettering, it gives you a special filter!
— Moshe Isaacian 💡 (@MosheIsaacian) 23 november 2016
How it works: pic.twitter.com/wPSVpQjk5T
Het moet een van de grootste beursgangen ooit worden. De beursgang van Snapchat in maart 2017. Het zijn nog roddels, maar het bedrijf wil met de beursgang 4 miljard dollar ophalen. Onderaan de streep is Snap Inc. dan 25 miljard dollar waard. Halleluja.
LinkedIn
Rusland heeft LinkedIn verbannen. Volgens de Russische overheid moet persoonlijke data van Russen in hetzelfde land opgeslagen worden. Duitsland heeft eenzelfde regelgeving, maar ook een LinkedIn datacenter. Waarom niet hetzelfde in Rusland? Omdat Rusland bedrijven kan dwingen data aan de overheid te overhandigen, boefjes.
Daarbij biedt LinkedIn nu ook de mogelijkheid om een salarisindicatie te berekenen met de Salary tool. Nederland is nog niet als locatie toegevoegd, maar voer een jobtitel en locatie in, en LinkedIn geeft een jaarsalaris gebaseerd op de input van anderen. Leuk als je twijfelt over een carrièreswitch. Als je meer info wilt zien, zoals bonus en commissie, vraagt het medium om jouw salaris op te geven. Deze info blijft uiteraard privé.
Twitter
Ook Twitter kijkt/kopieert features van andere platforms. Snapchat blijft het grote voorbeeld, want Twitter lanceert de QR-code functionaliteit waarmee je makkelijker vrienden kunt toevoegen om te volgen. Dat ziet er dan zo uit:
Wil jij tweets die bepaalde woorden, emoji’s of hashtags bevatten gewoon niet zien? Of zelfs volgers blokkeren? Vanaf nu kan dat! Twitter rolde een mute-functie uit naar de mobiele app. Daarnaast wordt ook de rapporteerfunctie uitgebreid want hatelijk gedrag is een absolute no-go voor het platform. Het bewijs dat Twitter geen haat tolereert blijkt deze week: diverse extreem rechtse, zogenaamde alt-right figuren worden gecensureerd.
#peaceout
En daarmee sluiten we weer een bewogen maand aan social news af.
Geschreven door: Lieneke Wijnia, Social Media Executive
-
Isobar
- Werkt bij: Isobar
- Functie:
- Website:http://www.isobar.com/nl/home/
- Profiel »
- Evernote
- Spotify
- Airbnb
- Brad Parscale
- Social Embassy
- Boomerangs
- Lieneke Wijnia
- Pizza Hut
- Donald Trump
- Norton
- Instagram Live Video
- Snapchat
- Tesco
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing