Social Highlights Januari 2017

Social Highlights Januari 2017
  • Online
  • 2 feb 2017 @ 10:42
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • VideoTrends

Januari 2017. Een nieuwe maand. Een nieuw jaar. Voor Social Embassy een super exciting nieuw jaar. Zo namen wij deze maand afscheid van Steven Jongeneel en Vivian Opsteegh. Dat ging natuurlijk niet zonder borrel met nieuw en oud Social Embassy. Beiden schreven ze een mooie blog over hun Embassy-tijd, check Vivians verhaal en/of die van Steven. En om in Steven’s woorden te spreken: You rock guys! We gaan jullie missen.

2017 staat in het teken van een mooi avontuur dat we samen met Isobar aangaan. We houden jullie uiteraard op de hoogte van alle mooie ontwikkelingen. Maar dan nu het overzicht van de social highlights van de eerste maand van het nieuwe jaar.  

Facebook
We beginnen met de grootste van het stel. Facebook is ook deze maand druk bezig met het doorontwikkelen van de social media app. Zo is het vanaf nu voor bedrijven mogelijk om te adverteren midden in Facebook-video’s. Mark Zuckerberg houdt namelijk zelf niet van pre-rolls. De commercial mag volgens de Facebook-eisen pas na 20 seconden ingezet worden en je moet de advertentie zelf bij Facebook kopen. De inkomsten worden in dezelfde split als YouTube gedeeld. Op deze manier wil Facebook uitgevers proberen te dwingen om content langer te maken.

Ook Instagram en Snapchat zijn aan het testen met advertenties tijdens het kijken van content. Zo is het straks mogelijk om via Deep Linking, gebruikers helemaal uit Snapchat te halen en direct naar een andere app op hun smartphone te laten gaan. Mooi om te zien hoe deze giganten met elkaar “vechten” om gebruikers. 

Hollands trots
Trump is president. En Trump is voor aap gezet. En wij zijn dan toch wel heel trots dat onze eigen Lubach dat voor elkaar heeft gekregen met de satirevideo ‘America first, The Netherlands second’. Alleen op Facebook is de video al 48 miljoen keer bekeken. Ook heeft de video tot een petitie geleid. En wanneer 100.000 personen deze petitie tekenen moet de Amerikaanse overheid het verzoek inzien en met een reactie komen. Zou Nederland dan echt ’s werelds tweede land worden?

 



Het grappigste van allemaal is toch eigenlijk dat door de video Ponypark Slagharen een wereldwijde hit is en een verdubbeling in het aantal boekingen ziet.

Facebook Stories
Snapchat heeft al tijden ‘stories’ en Instagram volgde snel. Nu is dus ook Facebook aan de beurt. Het is eigenlijk ook gewoon hetzelfde als bij Snap Inc. en Instagram Stories. Je kunt foto’s en video’s uploaden die na 24 uur weer verdwijnen. Voor nu is de functie alleen nog beschikbaar in Ierland, maar de verwachting is dat andere landen snel volgen. Hoe het precies werkt, lees je hier.  

Algoritme
Facebook heeft deze maand maar liefst twee keer haar algoritme aangepast. De eerste aanpassing is om meer gewicht te geven aan het percentage video dat wordt bekeken door gebruikers. De tweede aanpassing richt zich op het nóg beter kunnen herkennen van nepnieuws dat wordt geplaatst op het sociale netwerk en het ranken van posts die het meest relevant zijn voor gebruikers. Vooral dat laatste klinkt als muziek in de oren.

Twitter
Januari is natuurlijk ook de maand waarin we afscheid namen van Obama en Donald “you’re fired” Trump geïnaugureerd werd als 45e president van Amerika. En die inauguratie was een waar feestje voor fervent Twitteraars. Werkelijk álles werd uitgelicht. De jurk van Melania, de gezichtsuitdrukking van Melania (the fate of a trophy wife), de gezichtsuitdrukking van Michelle Obama, het cadeau van Melania aan Obama, de dans van Melania en Trump, een vuilnisbak die niet van Trump te onderscheiden is, de zoekterm ‘Golden Shower’ op Twitter en ga zo maar door. Smullen!

Facts&figures
De cijfers liegen er niet om. Op Twitter zijn er 12 miljoen inauguratie-Tweets geplaatst en de Women’s March leverde 11,5 miljoen Tweets op een dag later. Facebook rapporteerde 208 miljoen likes, posts, comments en shares voor de inauguratie.

Trump op social volgen doe je hierrr
Bij het overzetten van @realDonaldTrump naar @POTUS is iets misgegaan. Ineens volgden 560.000 Twitteraars onbedoeld Trumps officiële Twitter-account. Twitter-CEO Jack Dorsey heeft zijn excuses aangeboden voor de technische fout.

Waar Obama is gestart met Snapchat, is Trump nu ook te volgen via Snapchat. Volgen kan via zijn gebruikersnaam: ‘realdonaldtrump’.

En Instagram kan natuurlijk niet uitblijven. De foto’s van de periode Obama zijn verhuisd naar een ander account en vanaf nu kun je Trump volgen via @whitehouse.

Instagram
Business Insights is here!
Naast advertenties midden in Instagram Stories heeft Instagram deze week ook Business Insights voor Stories uitgerold. Bedrijven kunnen vanaf nu de statistieken van hun Stories te bekijken. Enorm fijn dat je dus vanaf nu je bereik, impressies, reacties en exits kunt analyseren. Zo kom je er als merk snel genoeg achter wat jouw volgers echt interessante content vinden! 

Instagram live is er nu voor iedereen
In hetzelfde rijtje past dat Instagram sinds deze week is begonnen met live video. Ook hier weer niets nieuws. Gewoon weer een platform, dat features van andere platforms overneemt. Ons hoogtepunt tot nu toe op Instagram Live? David Beckham, die z’n zoontje trollt.

Instagram Stories versus Snapchat, deel 10111
Techcrunch gooide op de laatste dag van de maand de headline “Instagram is stealing Snapchat’s users” het wereldwijde web op. Interessante titel. Het stelen van Snap-gebruikers was natuurlijk de bedoeling van Instagram. Hoe zit het in elkaar? Volgens het artikel lijkt er een daling te zijn in het aantal views in Snap Stories. Dit zou komen door het verwijderen van auto-advance. Dit zorgde er namelijk voor dat mensen automatisch van het ene verhaal naar het andere gingen. Nu moeten mensen die apart aanklikken. Moet Snapchat zich zorgen gaan maken? Welnee. De stijging van Snapchat afgelopen jaar zat ’m met name in het gebruik van de oudere generatie. Maar deze “oudere” generatie lijkt toch meer waarde te hechten aan het oude vertrouwde Instagram. Mede ook omdat daar hun vrienden zitten. Zo blijft Snapchat gewoon het medium van jongeren. Prima toch?

Snapchat
Goal Based Bidding
Op Snapchat gebeurt er iedere week wel iets nieuws, en de eerste week van het nieuwe jaar was daarin geen uitzondering. We weten al een poosje dat we ook in Nederland kunnen gaan adverteren, maar het wordt nu ook steeds duidelijker welke mogelijkheden de Nederlandse merken gaan krijgen. Een daarvan heeft Snap Inc. deze week aangekondigd: Goal based bidding (GBB).

Voor adverteerders wordt het mogelijk om op Snapchat in te kopen op ‘swipe ups’, je optimaliseert dus op het doel dat je wilt behalen in plaats van op impressies. Een swipe up kan een app install zijn, of het openen van een webpagina. Adverteerders die al gebruikmaken van GBB zien dat dit 40 procent meer efficiënt is op de cost per swipe.

En verder…

Break Free
Stel: je bent een van de grootste merken ter wereld. Wat doe je dan wanneer er een paar studenten zijn die een commercial voor je hebben gemaakt? Die wimpel je af. Zo gaat dat. Toch? Dit bleek in ieder geval zo te zijn bij Adidas. Al zullen ze daar inmiddels wel spijt van hebben. Het afgewezen filmpje is al meer dan twee miljoen keer bekeken. Oeps…



Dying trends
Daar waar een jaar afgesloten wordt met eindejaarslijstjes, wordt een nieuw jaar begonnen met voorspellingen. Josh Steimle, de CEO van MWI (digital marketing agency), heeft een lijstje gemaakt van de 5 digitale trends die volgens hem dit jaar nog gaan verdwijnen. Allereerst: Twitter. Steimle: “Just as Twitter seems to be losing it’s hold on social media, other networks like Instagram and Pinterest are growing rapidly.” Verder noemt hij het verdwijnen van grote banner ads, stock images, neppe reviews en pop-up ads. Geen shockers, maar zeker interessant. Ben jij het eens met dit lijstje?

Oh ja, dit willen we je ook niet onthouden:
* Newcom publiceert jaarlijkse Social Media onderzoek;
* Facebook experimenteert verder met ads in Messenger;
* Dronken? Laat een zak chips een Uber voor je bellen. Een geweldig voorbeeld van Brand Commerce;
* Facebook lanceert zijn eerste startup-programma ‘Startup Garage’ in Parijs;
* Bewerkte Facebook-berichten zijn niet meer gelabeld als bewerkt;
Dutch Cowboys verzamelde leuke inhakers over de stroomstoring in Amsterdam;
* Er bestaat een smartphone die neppe Viagra-pillen herkent;
Appception: WeChat introduceert een in-app downloadfunctie voor apps;
* Er komt (misschien) een roodharige emoji!
* Snapchat naar de beurs, maar oprichters houden volledige controle;
* Wie is de Mol 2017 is begonnen en iedereen speculeert er op los #widm2017;
* Je kunt iedereen blokkeren op Facebook behalve Mark Zuckerberg zelf;
* Chantal Janzen start eigen mediamerk &C.
* Onze consultant Kelly schreef een interessant artikel over employee advocacy;
* Nederland kijkt minder tv en meer internetvideo;
* YouTube lanceert Super Chat;
* Wij gingen voor het #ItStartsHere event van Footlocker naar Londen. Bekijk de toffe beelden hier;
* Hamburgergigant Wendy’s dient iedereen op twitter van scherpe repliek;
* Door een overnachting te boeken bij Notfairbnb help je een dakloze;
* De slimme haarborstel van L’Oreal weet wat je haar nodig heeft;
* Deze video ging viral:
* Les 1 bij livestreaming: film niet in landscape mode.

Zo. Je kunt tijdens de koffiepauze weer lekker mee lullen over alles wat social is. Volgende maand geven we je weer een update over alle highlights van februari. Hier nog de terugblikken van Vivian en Steven.

Stay tuned!  

De bijdrage is geschreven door Lonneke Dötsch, Senior Social Media Manager. 

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken