Over vijf jaar is e-mail dood en content springlevend

Over vijf jaar is e-mail dood en content springlevend
  • Online
  • 26 apr 2017 @ 11:58
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InteractieDialoogContentE-mailmarketing

Al bijna twee decennia lang is e-mail ons belangrijkste marketinginstrument. Maar nu privacyregelgeving steeds strenger wordt, is je database een mail sturen geen vanzelfsprekendheid meer. ​En misschien maar goed ook, want we zijn een beetje ‘mail-moe’ geworden.Als je het mij vraagt, behoort e-mail binnen vijf jaar zelfs tot de verleden tijd. Marketeers moeten dan ook als de bliksem gaan nadenken over een alternatief dat past binnen het tijdperk van de digitale consument.

E-mail is simpelweg niet meer doeltreffend. Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om met relevante content een dialoog aan te gaan en dat is precies wat consumenten verwachten. Ze willen op zijn minst interactie met bedrijven en niet alleen het product, maar ook de organisatie erachter leren kennen.

Content en interactie, op het moment en over het onderwerp dat de doelgroep bepaalt. Dit wordt de nieuwe rode draad in zowel B2B als B2C marketing. Het gaat om het creëren van relevante, aansprekende content en bovenal intensief contact met de klant vanaf interesse tot aan de aankoop. Dit kost tijd, data en begrip van zowel de huidige als de toekomstige klanteisen. En terwijl veel marketeers dit zullen herkennen, zullen de meesten ook toegeven dat ze simpelweg niet het inzicht hebben dat nodig is om een echte klantgerichte aanpak waar te maken.

Marketing automation biedt antwoord en kan helpen bij het creëren van deze digitale ervaringen. Met hulp van tools kunnen marketeers klantrelaties warm houden en hun klant in elke stap van hun reis opzoeken en betrekken. Door het slimme gebruik van tools, houden marketeers tijd vrij om zich te focussen op de creatie van aantrekkelijke content.

Experience marketing
Goede content voldoet wel aan een aantal strenge eisen. Het moet aansprekend zijn. Het moet aantrekken. En bovenal moet het zodanig geoptimaliseerd zijn dat het klanten bereikt in iedere stap van de klantreis.

Interessante content zorgt ervoor dat het publiek zich aangetrokken voelt tot de boodschap. Klanten maken hun reis samen met het merk; van bewustzijn tot overweging, tot besluit en uiteindelijk ambassadeurschap. In tegenstelling tot e-mail, de ultieme interruptie marketingtool, zorgt ‘experience marketing’ voor échte betrokkenheid bij de klant. Dit is niet alleen tijd-efficiënter, maar kost ook nog eens 62% minder dan traditionele campagnes.

Inhoudelijke klantreis
Er bestaat niet één specifiek kanaal waar marketeers op kunnen rekenen voor communicatie met consumenten. Vandaag de dag grijpen klanten allerlei kanalen aan – van social media en ‘owned’ digitale kanalen tot de meer traditionele media. Welke route er ook gekozen wordt, de klant moet een continue, gepersonaliseerde en authentieke digitale reis ervaren, op elk punt van interactie en in elke fase.

In een recent rapport over het genereren van vraag, geven bijna alle ondervraagde B2B consumenten (96 procent) aan dat zij op zoek zijn naar meer inbreng van thought leaders. Daarnaast zegt meer dan de helft veel waarde te hechten aan inhoudelijke content wanneer ze onderzoek doen naar een product of leverancier. Met alle pijlen die gericht zijn op boeiende en gepersonaliseerde content, is het tijd om ons opnieuw te storten op de toekomst van marketing.

Balans opmaken
Nu bekend is hoe groot de rol van content is, is het tijd voor marketeers om inspanningen opnieuw te verdelen. Uiteindelijk draait het namelijk hier om: conversion rates worden vandaag de dag gedreven door boeiende content. Hoe beter de inhoud, hoe hoger de succesfactor. Met alle technologie, interactiemomenten en kanalen die in het spel zijn, staat als een paal boven water dat marketeers keuzes moeten maken over de besteding van hun waardevolle tijd.

Auteur: Adam Howatson, CMO bij OpenText 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken