Conversie optimalisatie voor iedere webshop: do's en don'ts!
- Online
- 29 mei 2017 @ 10:47
- Link
-
Jordi Bron
Co-founder / Mede-eigenaar
Contany.nl - E-commerce
- 29 mei 2017 @ 10:47
- Jordi Bron
Conversie is het hoofddoel van iedere webshop. Daarom zet oprichter van contentmarketingbureau Contany.nl Jordi Bron hier kort de basis uiteen wat de do’s en don’ts zijn die iedere webshop eigenaar zou moeten weten!
Het hebben van een mooie webshop is leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk dat deze converteert. Het conversiepercentage van een website is het percentage dat uitdrukt hoeveel bezoekers op je website daadwerkelijk het door jou bepaalde einddoel bereiken. Bij veel webshops betekent dit een product kopen. De belangrijkste do’s en don’ts om in de gaten te houden bij conversieoptimalisatie hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.
De 5 belangrijkste do's
1. Overzicht
Het allerbelangrijkste element om rekening mee te houden is het creëren van overzicht in je content. Naast jouw webshop zijn er waarschijnlijk nog tientallen andere webshops die soortgelijke producten of services aanbieden. Als de bezoeker op jouw website niet goed kan navigeren, of als de leesbaarheid en lay-out niet in orde zijn, zal de bezoeker snel geneigd zijn jouw website te verlaten om op een overzichtelijkere website verder te kijken.
2. USP’s en tagline
Een belangrijk aspect bij het hebben van een overzichtelijke webshop, is het vertonen van je USP’s en een duidelijke tagline. Je USP’s kan je bijvoorbeeld in bullet points weergeven om te laten zien wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn ten opzichte van concurrenten. Je tagline is één korte zin waarin de core business van je bedrijf duidelijk wordt gemaakt aan (nieuwe) klanten.
3. Reviews
Wat werkt beter voor het overtuigen van een potentiële klant dan het tonen van ervaringen van eerdere klanten? Door middel van positieve testimonials of reviews bouw je vertrouwen op bij bezoekers die nog niet eerder met jouw webshop in aanraking zijn gekomen.
4. Call-to-action
Ook al zijn jouw producten nog zo mooi en goed geprijsd, als het voor de bezoeker onduidelijk is wat de volgende stap is in het koopproces, zou deze kunnen afhaken. Het is daarom belangrijk om de bezoeker in iedere stap van het koopproces goed te begeleiden. Duidelijke call-to-actions helpen bij het trekken van de aandacht naar de gewenste vervolgstap, bijvoorbeeld met teksten als “In winkelwagen” of “Klik hier om te bestellen”.
5. Prijscheck
Een simpele truc die vaak vergeten wordt, maar je wel helpt om meer te converteren, is prijzen vergelijken. Het is goed om eens in de zoveel tijd jouw prijzen te vergelijken met die van je concurrenten. Op die manier kun je nagaan of jouw prijzen nog realistisch zijn. Misschien moet je je prijzen net iets verhogen, of juist verlagen wanneer blijkt dat gelijkwaardige producten van de concurrenten echt veel goedkoper zijn.
De 3 belangrijkste don’ts:
1. Geen rekening houden met je doelgroep
Aan de hand van je doelgroep, worden de lay-out en de schrijfstijl van je website bepaald. Het is daarom erg belangrijk om eerst duidelijk voor ogen te hebben voor wie je je website ontwikkelt. Pas als de doelgroep is bepaald, kunnen de juiste stijlkeuzes worden gemaakt die zullen aanslaan bij de bezoekers die je wilt bereiken.
2. Teveel klikken
Mensen zijn liever lui dan moe. Dit geldt ook voor jouw websitebezoeker. Wanneer een bezoeker te vaak moet klikken om het uiteindelijke doel te behalen, kan deze afhaken. Probeer daarom het aantal klikken benodigd voor het einddoel tot een minimum te beperken.
3. Niet testen
De allergrootste killer in dit rijtje is misschien wel ‘niet testen’ en er gewoon van uitgaan dat de website die je nu hebt optimaal is. Iets wat je altijd moet blijven doen, is A/B testen: wat werkt het beste? Wat sluit beter aan bij mijn doelgroep? Zijn er nu dus elementen die ik eventueel moet aanpassen?
Het enige wat nu nog rest, is met bovenstaande tips aan de slag gaan en de best converterende webshop in Google te creëren!
-
Jordi Bron
- Werkt bij: Contany.nl
- Functie: Co-founder / Mede-eigenaar
- Website:http://contany.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing