LinkedIn doorbreekt de stilte en komt met nieuwe features

LinkedIn doorbreekt de stilte en komt met nieuwe features
  • Online
  • 26 jun 2017 @ 09:20
  • Link
  • Pim Brans
    Pim Brans

    Senior Online Advertising Consultant
    RIFF
  • InnovatieSocial media

Al gehoord van de nieuwe Lead Gen Forms van LinkedIn? Een handige nieuwe feature die bijdraagt aan een positievere gebruikerservaring én dus een hogere conversiekans. In dit artikel zet ik je belangrijkste zaken op een rij en laat ik zien hoe jij het inzet.

Het was het wachten waard
LinkedIn en de mogelijkheden om te targeten hebben altijd een enorme meerwaarde gehad voor de social media strategie. Een kritische kanttekening was dat LinkedIn achter liep op het gebied van vernieuwing en innovatie. Waarbij social kanalen als Facebook en Instagram haast maandelijks nieuwe mogelijkheden presenteerde, moest LinkedIn het vooral hebben van hun goede netwerk mogelijkheden.

Daar is nu eindelijk verandering in gekomen. What a great time to be a social marketeer! Want LinkedIn presenteerde in april nieuwe mogelijkheden waar ik erg gelukkig van word. Nu ik de nieuwe features heb getest ben ik helemaal overtuigd, want we zien nu al enorm goede resultaten. Tijd dus om op deze nieuwe LinkedIn Lead Gen Forms in te zoomen.

Wat zijn LinkedIn Lead Gen Forms?
De Lead Gen Form is een functie die gekoppeld is aan je LinkedIn advertentie of gesponsorde content campagne. De functie is net zo simpel als dat hij handig is: zodra iemand op een advertentie met een gekoppeld formulier klikt, wordt dit formulier automatisch ingevuld met de gegevens die over de gebruiker bekend zijn. Dit draagt zeker op mobiel sterk bij aan een betere gebruikerservaring (en dus aan een grotere conversiekans).

Het Lead Gen Form is te koppelen aan verschillende soorten call-to-actions, zoals:
- Sign Up (inschrijven voor bv. een nieuwsbrief)
- Apply Now (solliciteren)
- Download (downloaden van bv. een whitepaper)
- Get Quote (offerte aanvragen)
- Learn More (meer informatie aanvragen over een product of dienst)
- Subscribe (inschrijven voor bv. een event of webinar)
- Register (registreren voor bv. een nieuwsbrief)

Wat maakt deze functie zo handig?
Dataverzameling is voor de online marketeer net zo belangrijk als leadverzameling voor je sales team. Deze feature speelt in op beide. Zo zet de marketeer het Lead Gen Form in binnen de online strategie, terwijl een ingevuld formulier voor het salesteam de eerste stap richting een potentiële verkoop is. Zo zijn deze Lead Gen Forms een aanvulling op de salesfunnel binnen je website en bereik je potentieel eerder het conversiepunt.

Stap 1: Maak een nieuwe sponsored content campaign
Kies in het LinkedIn advertising menu om een sponsored content campaign te maken en selecteer de mogelijkheid Collect leads using Linkedin Lead Gen Forms. Hier stel je de basisgegevens in.

Stap 2: Creëer de sponsored post
Je komt vervolgens op onderstaande pagina waar je de sponsored post gaat bepalen (of maken). Als voorbeeld neem ik een artikel over het PMU event van Tribal. De call to action zoals eerder genoemd kies je zelf en is afhankelijk van het doel van je advertentie. In dit geval is het doel dat men zich inschrijft voor het event waardoor ik als call to action Sign Up kies. De ad ziet er nu als volgt uit:

Stap 3: Lead Gen Form instellen
Nu je advertentie klaar is ga je het Lead Gen Form opstellen. Je kiest hiervoor een Headline en details over het in te vullen formulier. Hier overtuig je de bezoeker waarom ze over moeten gaan tot de gewenste actie. Zorg dus dat je hier een heldere en overtuigende boodschap neerzet.


Stap 4: Bepaal de gegevens die je wilt hebben
Nu je advertentie en de boodschap van je Lead Form klaar zijn mag jij als adverteerder een selectie maken van de informatie die jij van je doelgroep wenst (max 7 invulvelden). Dit is de informatie die automatisch ingevuld wordt op basis van het LinkedIn profiel van de target audience waaraan de advertentie getoond wordt. Let op: denk goed na wat jij als marketeer (en het sales team) wilt doen met deze informatie. Zo zorg je dat je het Lead Form optimaal benut om de gewenste gegevens te verkrijgen.

In praktijk wil je sowieso de naam, e-mailadres en telefoonnummer hebben om de lead op te volgen. Daarnaast zijn data zoals job title, function en company insight belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Data die je later weer inzet voor de targeting bij je betaalde campagnes.

Stap 5: Maak een goede bedankpagina
Last but not least. Je bedankt degene die het Lead Form heeft ingevuld. Ook dit kun je zelf aanpassen naar jouw wens. In dit geval bedank ik de PMU bezoeker voor hun inschrijving. Wat je ook kunt doen is een upsell creëren.  Wanneer iemand bijvoorbeeld een whitepaper download kun je ze hier attenderen op andere door jouw geschreven whitepapers. Denk dus even na wat je met de bedankpagina wilt bereiken.

Haal meer conversie uit LinkedIn leads
Zoals gezegd ben ik erg enthousiast over deze nieuwe verrijking aan de al ruime advertentiemogelijkheden van LinkedIn. Dit is niet alleen omdat ik als marketeer gelukkig wordt van dit soort aanvullingen, maar ook door de reeds behaalde resultaten. Ook is het salesteam blij met de leads die worden binnengehaald. Een positieve bijkomstigheid hierbij is dat de leads inzichtelijk zijn gemaakt op basis van een-op-een gegevens van de doelgroep en de potentiele nieuwe klant. Handig dus.

Ga dus aan de slag met deze nieuwe feature en laat jezelf overtuigen door de resultaten. En heb je nog vragen? Deel ze dan met me in de comments of vraag het een social specialist. De kansen zijn te mooi om te laten liggen!

Pim Brans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken