Marketingcompetenties en digitalisering: reden voor paniek?
- Online
- 30 jun 2017 @ 10:55
- Link
-
Gerard van den Bogaart
Marketing Strategist
Referro B2B Marketing - TrendsInnovatieDigitaal
- 30 jun 2017 @ 10:55
- Gerard van den Bogaart
Digitale innovatie heeft een enorme impact op de benodigde competenties binnen een modern en effectief marketingteam. Uit recent onderzoek van Randstad blijkt dat slechts 1/3 van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven. Gaat er in de toekomst een mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod? Welke marketingfuncties ontstaan uit digitalisering?
Marketing: één van de meest technische vakgebieden
In 2012 voorspelde Gartner dat in 2017 de chief marketing officer meer aan technologie gaat besteden dan voorheen de chief information officer. Digitalisering en de opkomst van marketing technologie liggen hieraan ten grondslag. Nog altijd stemt dit tot nadenken. Dat geldt ook voor het recent verschenen onderzoek: Employer Brand Research 2017 van Randstad. Hier lezen we dat slechts eenderde van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven en dat 46 procent denkt dat automatisering geen invloed op hun werk zal hebben.
Nu moeten we voorzichtig zijn met het trekken van al te voorbarige conclusies. Wij onderschrijven echter de voorspelling van Gartner en vanuit ons vakgebied redenerend zien wij de mening van werkend Nederland toch anders. Digitalisering van ons werk gaat alleen maar een nog hogere vlucht nemen. Moderne marketing en digitale innovatie kan je niet los van elkaar zien. Onderschatten we dan de impact van dit alles niet enorm? Kunnen we in de toekomst wel voldoende mensen vinden met de vereiste competenties?
Eén goed geolied apparaat
In een serie kleine serie artikelen presenteren we de door technologie gedreven verandering in de functieprofielen van moderne marketing afdelingen en bureaus. Wij hanteren titels als de marketing technologist, de marketing architect en de brand engineer. Waarom is dat zo en wat houden deze functies in?
Onze visie is dat moderne marketing te vergelijken is met een ‘machine’ waarmee alleen succes te behalen valt als mens en techniek als een goed geolied apparaat samenwerken. Dit vraagt om speciale competenties. In mijn volgend blog starten we met de uitleg van de functie marketing technologist en later zullen we de marketing architect, de brand engineer en de compliance engineer nader toelichten.
-
Gerard van den Bogaart
- Werkt bij: Referro B2B Marketing
- Functie: Marketing Strategist
- Website:https://www.referro.nl/
- Profiel »
- brand engineer
- Gerard van den Boogaart
- Employer Brand Research Randstad
- Gartner
- digitale innovatie
- automatisering
- Referro
- marketing technologist
- marketing architect
- digitalisering
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing