Social doet zijn intrede bij sollicitatieprocedure

Social doet zijn intrede bij sollicitatieprocedure
  • Online
  • 26 jul 2017 @ 13:18
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • VideoTrendsOnderzoek

Uit het Monster Year Report van Monsterboard blijkt dat sollicitaties steeds vaker ook verlopen via social media. Een WhatsApp berichtje sturen om meer te weten te komen over je nieuwe droombaan? Het kan. Solliciteren via Skype of Facetime? Ook dat kan. Allemaal handig met je mobiel. Dit vereist niet alleen een andere manier van werken van recruiters, maar ook van jou als sollicitant. Managing director van Monsterboard Gian Zandonà geeft graag een aantal suggesties om op te letten bij solliciteren via social media.

Laat goed zien wie je echt bent  
Die feestfoto op Facebook? Dat kan zeker. Als het past bij wie jij bent natuurlijk. Wees bewust van je digitale footprint en wat je uitstraalt door het posten van bepaalde foto’s op je social media. Let er vooral op dat je niet alles openbaar en dus zichtbaar voor iedereen hebt. Als je solliciteert via social media is het belangrijk goed na te gaan welke informatie je hiermee prijs geeft. Is je gebruikersnaam professioneel genoeg? Welke pagina’s vind je leuk op Facebook? Hoe heb je laatst gereageerd op Twitter? Alles is zichtbaar.

Als je met een potentiële werkgever communiceert via WhatsApp let dan even op je profielfoto. Sommige profielfoto’s zijn leuk voor vrienden, maar geven een minder goede eerste indruk aan je nieuwe werkgever dan je wellicht zou willen. 

Kort en bondig
Die motivatiebrief schrijf je niet even op je mobiel. Maar ook via social media wil je meer informatie over jezelf kwijt in bijvoorbeeld dat LinkedIn connectieverzoek of die tweet. Solliciteren via social media vraagt om bondige teksten en dus creativiteit. Probeer niet alle informatie in één post te stoppen en verstuur ook niet drie berichten omdat het anders niet past. Kies zorgvuldig wat je wilt zeggen en hoe verleidelijk ook, gebruik geen WhatsApp-taal in je eerste contact. Niet iedereen houdt van smileys. 

Neem de tijd, maar reageer ook op tijd
Op social media heb je over het algemeen vluchtiger contact met je vrienden en kennissen. Het grote voordeel is dat het allemaal net even wat sneller kan gaan. Maar neem voor het eerste contact met je potentiële nieuwe werkgever wel even goed de tijd. Lijkt die baan je echt leuk? Verwoord je met die post de juiste woorden? Je maakt alsnog maar één keer een eerste indruk. En stuur je die tweet, zorg dan ook dat je bereid bent om snel te reageren. De reactiesnelheid van Twitter is immers anders dan met een e-mail.

Bereid je videocall goed voor
Wie weleens privé belt via WhatsApp of Facetime weet dat er veel meer bij komt kijken dan een gewoon telefoongesprek en zelfs een live gesprek. Alles is zichtbaar, het beeld is niet altijd even scherp en flatteus in beeld komen is niet altijd even makkelijk. Het is handig omdat je niet hoeft te reizen om elkaar toch te zien, maar een videocall als sollicitatiegesprek vergt net even een andere voorbereiding. Neem hiervoor de tijd!  

Lees hier het volledige rapport. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken